Donderdag 16 februari was het weer zover; de vierde editie van Friends of Search!
Friends of Search is het zoekmachinemarketing congres van de BeNeLux. Dankzij grote internationale namen als Gary Illyes (Google), Jono Alderson (Distilled) en Elizabeth Marsten (CommerceHub) was het evenement ook dit jaar weer uitverkocht. Aangezien de ontwikkelingen in search elkaar in rap tempo opvolgen is dit een ideaal moment om in één dag volledig bijgepraat te worden door SEA en SEO specialisten en online marketeers. Uiteraard was yoreM hierbij aanwezig om ook het komende jaar weer zoveel mogelijk uit de search engine marketing (SEM) van jouw nieuwbouwproject te halen!
Tijdens Friends of Search staan twee onderwerpen centraal; SEO en SEA. Search Engine Optimization (SEO) omvat alle activiteiten die betrekking hebben om jouw website beter te laten raken in de zoekmachines. Search Engine Advertsing (SEA) omvat alle activiteiten die betrekking hebben op het adverteren in de zoekmachines. De zoekmachine van Google heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 95%. Hierdoor zorgt het voor ongeveer 1/3 van alle leads voor jouw nieuwbouwproject. Aangezien Google, althans het algoritme van de zoekmachine, gemiddeld twee updates per dag krijgt is het essentieel om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen, zodat jij woningzoekende via SEM zo effectief mogelijk kunt benaderen! Wat zijn hierbij de aandachtspunten voor 2017?
Type zoekopdracht
De manier hoe wij zoeken op internet is in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Dit heeft onder andere te maken met het apparaat waarmee wij dit doen. Inmiddels zorgt de mobiele telefoon voor meer dan 50% van de zoekopdrachten, waardoor local search bijvoorbeeld veel belangrijker is geworden. Daarnaast is de manier hoe wij dit doen ook veranderd; naast de geschreven zoekopdracht, zien wij steeds meer de gesproken zoekopdrachten en de zoekopdracht via afbeelding. Door deze veranderingen is het ook van belang om jouw website hierop aan te passen, bijvoorbeeld door Google beter te laten weten welke informatie te vinden is op jouw website via o.a. Structured data markup.
HTTPS
Google vindt het tonen van veilige websites in haar zoekmachine steeds belangrijker. Hierdoor zal het een website, die draait op HTTPS, hoger laten ranken dan een website die draait op http. Ook zal de webbrowser Google Chrome op korte termijn alle websites die draaien op http als onveilig gaan markeren. Sinds dit jaar ontwikkelt yoreM uitsluitend websites met SSL certificaten. Wil jij hierover meer weten? Lees dan onze blog “yoreM doet het veilig”.
Artificial intelligence
Dat kunstmatige intelligentie steeds belangrijker gaat worden, activiteiten van mensen kunnen overtreffen of aanvullen wisten wij natuurlijk al. Echter, Kate Adams (Head of Media & Measurement Specialists NL bij Google) vertelde over de visie van Google; Mobile First to Artificial Intelligence first. Voor SEA specialisten houdt dit bijvoorbeeld in dat Google AdWords zelf haar advertentie campagnes kan optimaliseren. Welke zoekwoorden en advertentieteksten werken het beste? Hoe moet ik mijn biedingsstrategie aanpassen naar het moment van de dag of het apparaat waarmee gezocht wordt? Allerlei factoren waarmee Google AdWords jou meer en meer kan helpen. Hierdoor verandert onze rol van search engine adverteerder naar search engine engineer, waarbij de menselijk kracht voornamelijk zit in het ontwikkelen van de structuur van de advertentie campagnes.
Friends of Search 2017 bedankt!
Ook deze editie van Friends of Search was net als vorig jaar een interessante en leerzame dag! Wij kijken alvast uit naar volgend jaar. Nog even terug lezen wat er vorig jaar allemaal besproken was? Lees dan onze blog Friends of Search 2016 hier.