yoreM Digital in Real Estate

yoreM bezocht 11 februari Friends of Search 2016

yoreM Blogt

#Events#Google Ads#online adverteren#online marketing#zoekmachine marketing
Home Blog yoreM bezocht 11 februari Friends of Search 2016

yoreM bezocht 11 februari Friends of Search 2016

yoreM-bezoekt-friends-of-search-amsterdam

Deze alleszeggende quote tijdens de derde editie van Friends of Search benadrukte maar weer de groei en het belang van online. Friends of Search is het grootste congres op het gebied van search engine optimization (SEO) en search engine advertising (SEA) van 2016. yoreM was hier aanwezig om op de hoogte te zijn van de laatste trends en ontwikkelingen binnen dit vakgebied, een onderdeel dat heel belangrijk is bij de promotie van nieuwbouwwoningen en de ontwikkelingen van de projectwebsites.

Bas van den Beld, dagvoorzitter #FOS16 en eigenaar van State of Digital, opende de dag met een inspirerend verhaal over hoe snel de wereld van online marketing verandert. Voor ons niets vreemds, maar wat staat ons te doen in 2016 and beyond?

Hogere conversieratio’s met Bing

Met een marktaandeel van ruim 90% domineert Google nog steeds het zoekmachine gebruik in Nederland. Wel valt op dat bing marktaandeel wint en dat het markaandeel van bing verder zal stijgen, mede doordat bing de standaard zoekmachine is voor Windows 10. Desondanks blijft dit percentage onder 5% waardoor het gros van de SEA-ers zich richt op adverteren in de zoekmachine van Google. Echter, Sam Benson (senior paid search manager bij Adidas) liet concrete voorbeelden zien waarbij bing lagere costs per click (CPC) heeft op dezelfde zoekwoorden dan Google. Daarnaast had het bezoek van bing ook hogere conversieratio’s dan Google! Met een groeiend marktaandeel, lagere CPC’s en hogere conversieratio’s is bing dan toch wellicht interessant voor SEA-ers en daarmee voor jouw nieuwbouwproject!

grafiek-yorem-verovert-online

Bron: gs.statcounter.com

Scrollen als basis voor remarketing

Via remarketing staat het bezoekgedrag vanuit het verleden centraal; alleen degene die jouw website al hebben bezocht krijgen de advertenties te zien. Remarketing kun je heel breed inzetten door iedereen die de website ooit heeft bezocht op te nemen in deze bak. Maar je kunt remarketing ook specifieker inzetten door mensen te targeten die alleen dat specifieke woningtype hebben bekeken of de contactpagina hebben bezocht. Volgens Paddy Moogan, co-founder van Aira, wordt de nieuwe manier van retargeting op basis van scrollen. Steeds meer mensen gebruiken een smartphone of tablet wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe woning. Ook zie je steeds meer websites in de vorm van een onepager. Een onepager is een website waar alle informatie onder elkaar is geplaatst en de website dus uit één pagina bestaat. Met smartphones is scrollen heel gebruikelijk en bij een onepager staat het zelfs centraal. Hoe verder je naar beneden scrolt, hoe meer interesse je hebt in het nieuwbouwproject of de woning. Scrollen wordt hierdoor een indicator van de kwaliteit van de websitebezoek.

yoreM meet al geruime tijd heatmaps/scrollkaarten door om inzicht te krijgen in het websitebezoek en hiermee de websites te verbeteren. Vanaf nu kunnen we deze inzichten dus ook gaan gebruiken voor het online adverteren!

scroll-heatmap-yorem-verovert-online-friends-of-search-1

scroll-heatmap-yorem-verovert-online-friends-of-search-2

Vervolgens was het de beurt aan Wolfgang Digital met Brendan Almack en Ciaran Murphy als sprekers. Deze sessie ging over “The day adwords changed forever”. Met deze titel doelen beide heren op 25 juni 2015. Vanaf die dag is het namelijk mogelijk geworden om doelgroeplijsten op te bouwen in Google Analytics en deze te delen met Google AdWords ten behoeve van je remarketingcampagnes. Dit betekent dat je mensen die via online advertenties de website hebben bezocht kunt retargeten via Google Adwords.

Een voorbeeld: Je adverteert via Facebook om jouw nieuwbouwproject te promoten. Één van de doelgroepen is “Gezinnen”. Om te testen of deze doelgroep daadwerkelijk interesse heeft in de woningen, volg je ze via een tag, ook wel UTM-tag genoemd. Deze tag wordt toegevoegd in de url in de online advertenties. Wanneer je deze tags niet toevoegt aan de online advertenties, krijg je in Google Analytics maar beperkte informatie van de bezoeker inzichtelijk. De bron (waar komen ze vandaan?) en het medium (via e-mail, een verwijzing, betaald?) worden een gok. Door een tag toe te voegen aan je online advertenties kun je het bezoek perfect volgen. In het genoemde voorbeeld weet je wie de gezinnen zijn en kun je volgen wat ze op de website doen. Schrijven ze zich bijvoorbeeld in als belangstellende of verlaten ze meteen de website? Omdat Google Analytics deze doelgroep onthoudt, kun je deze gezinnen ook opnieuw benaderen via remarketing. De koppeling tussen Google Analytics en Google AdWords zorgt dus voor de mogelijkheid om de doelgroep die je instelt bij Facebook te retargeten middels Google AdWords. Bij Wolfgang Digital zorgde dit voor lagere kosten en hogere conversiepercentages; The day adwords changed forever!


Kortom, Friends of Search 2016 was een hele inspirerende dag! Naast de concrete bovenstaande voorbeelden gaan we ook nog met vele andere zaken aan de slag; van frameworks en relevantie tot content en unicorns. Wij kijken nu al uit naar Friends of Search 2017!


Geplaatst: op 1 februari 2016:
yoreM
is altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen in de wereld van de online marketing. Om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van SEO en SEA bezoekt yoreM op 11 februari het Friends of Search 2016 congres in Amsterdam.

Wat is Friends of Search?

Friends of Search is het belangrijkste congres voor de nationale en internationale ontwikkelingen in de wereld van search. Het is bedoeld voor de ervaren online marketeers, SEO en SEA-experts. Op dit congres spreken toonaangevende searchexperts van o.a. Bol.com, Adidas en Microsoft/Bing over SEO en SEA. Ook voor specialisten aan bureauzijde is dit evenement interessant. De sprekers komen uit landen als Engeland, Duitsland en de VS, waar de ontwikkelingen vaak sneller gaan dan in Nederland.

yoreM-bezoekt-friends-of-search-amsterdam-2016
Friends of Search 2015 Bron: ematters.nl

Sprekers op Friends of Search 2016

Met namen als Lee Odden, Olivia Harvey, Brendan Almack, Ciaran Murphy en Larry Kim is dit het congres dat je niet kunt missen als (online) marketeer. Lee Odden, de CEO van TopRank, gaat ons meer vertellen over de plek van SEO in de marketing mix. Olivia Harvey, Mobile Solutions Specialist bij Google, zal ons meenemen in de wereld van de mobiele marketing. Brendan Almack en Ciaran Murphy, beide werkzaam bij Wolfgang Digital, laten zien waar zij mee bezig zijn op het gebied van SEA. Tot slot zal spreker Larry Kim, Founder van WordStream, iets vertellen over pay per click (PPC).
Deze sprekers zijn nog maar het topje van de ijsberg. Volgende week zullen wij verslag doen van het congres in de vorm van een nieuwe blogpost. Houd onze blog dus goed in de gaten als je hier meer over wilt weten!

Video: Friends of Search 2015


Op donderdag 19 februari 2015 organiseerde DDMA en IAB Nederland het congres Friends of Search 2015 bij Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Lees ook ons verslag over Inman Connect 2016

yoreM op Inman Connect New York 2016

terug naar overige berichten