yoreM bezoekt de Webwinkel Vakdagen 2018

yoreMblog

yoreM-bezoekt-webwinkel-vakdagen-2018 (1)

Ook dit jaar was yoreM weer aanwezig op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Net als de vorige editie in 2017  beloofde het programma dit jaar opnieuw een spektakel met sprekers als Pieter Zwart van Coolblue en Huub Vermeulen van Bol.com. Het thema van de Webwinkel Vakdagen is “leading in digital commerce” wat voor yoreM de perfecte gelegenheid was om kennis te nemen van de nieuwste trends en ontwikkelingen om de vastgoedsector ook dit jaar weer perfect tot dienst te kunnen zijn. In deze blog lees je onze opgedane ervaringen op de beurs en hoe dit in de vastgoedmarkt toegepast kan worden.

Om leading te kunnen zijn in digital commerce zijn in ieder geval drie dingen van belang: (1) een bedrijfsstrategie met de klant(tevredenheid), (2) testen, testen en nog eens testen en (3) data gebruiken om de klant te classificeren.

Klanttevredenheid in de vastgoedsector

Een businessmodel wat gebouwd is rondom klanttevredenheid is het meest duurzame businessmodel. Zijn je klanten namelijk tevreden dan zullen ze over jouw bedrijf vertellen tegen al hun vrienden, familie en kennissen en zijn ze eerder bereid een product of dienst bij je af te nemen dan bij de concurrent, misschien zelfs wel tegen hogere kosten. Pieter Zwart, CEO Cooblue, onderstreepte dit met een keynote over “De essentie van succes? Ga altijd voor een 9 of 10!”.

yorem bezoekt Webwinkel Vakdagen 2018

Coolblue CEO Pieter Zwart benadrukt het belang van een 9 of 10 bij klanttevredenheid

Maar wat doe jij ervoor om een zo hoog mogelijke klanttevredenheid te realiseren? Vraag je wel eens aan de klant hoe hij het proces heeft ervaren of wat er beter zou kunnen? Doe jij de moeite om de klant beter te leren kennen en daarmee het product of dienst beter te laten aansluiten op zijn of haar wensen? Waarschijnlijk niet, of niet genoeg. Misschien is het bekende handgeschreven briefje van Coolblue iets too much en past alles voor een glimlach niet in de bedrijfsstrategie. Echter, vooral online is het vrij eenvoudige om inzicht te krijgen in de klanttevredenheid en deze te verbeteren. Voorbeelden die wij dagelijks toepassen zijn:

  • Automatische opvolgingsmail om de klant beter te leren kennen;
  • Woonwensenonderzoek om de specifieke woonbehoefte te achterhalen;
  • Een bedankpagina of nieuwsbrief met een foto en contactgegevens van de verantwoordelijke zodat je deze direct een vraag kan stellen.

“De essentie van succes? Ga altijd voor een 9 of 10!”

Testen in de vastgoedsector

Het voordeel van online marketing is dat je vrijwel alles door kan meten en daarmee het rendement op jouw geïnvesteerde marketing-euro kunt achterhalen. Maar je kunt het rendement ook verhogen en optimaliseren. In december 2017 noemde wij het ook al in onze blog als een van de trends voor online vastgoedmarketing 2018; A/B testen. Op de Webwinkel Vakdagen was dit ook een belangrijk onderwerp van gesprek.

Jurjen Jongejan, ISM eCompany, deelde een interessant verhaal over het optimaliseren van conversies op mobiel. Wel zo belangrijk aangezien in de business-to-consumer vastgoedmarkt de websites ongeveer door 60% bezocht worden met mobiele telefoons. Op de websites die door yoreM zijn ontwikkeld verzorgen wij regelmatig A/B testen voor onze klanten. Op deze manier kun je elementen uit de website optimaliseren zodat ze beter worden gebruikt door de klant en jij daardoor ook een beter rendement haalt uit je marketingactiviteiten.

yoreM bezoekt Webwinkel Vakdagen 2018

Mobiele gebruikerservaringen en A/B testen worden steeds belangrijker

Data in de vastgoedsector

Tijdens de Webwinkel Vakdagen werd voornamelijk gesproken over het gebruik van data ten behoeve van leadkwalificatie en predictive analysis. Klantdata gebruiken om leads te kwalificeren doen we natuurlijk al lang. Hierbij is het bijvoorbeeld van belang hoe vaak iemand jouw website bezoekt, hoe vaak keert iemand terug naar jouw website, welke pagina’s leest de persoon en schrijft hij zich in voor de nieuwsbrief of belt hij het telefoonnummer. Vervolgens kun je deze data bijvoorbeeld uitbreiden met data uit enquêtes. Hiermee kun je de klant nog beter leren kennen; wie is hij en aan welk product heeft hij behoefte. Op deze manier kun je de klanten segmenteren en je voornamelijk richten op de meest interessante klanten.

Ook kun je klantdata gebruiken voor toekomstige voorspellingen. Enerzijds kun je hier wederom enquêtes van individuele klanten en resultaten uit communities voor gebruiken om bijvoorbeeld je concept te toetsen aan de markt of de ontwikkeling en verkoop te optimaliseren en versnellen. Anderzijds komt er ook steeds meer externe data (gratis) beschikbaar waarmee jij jouw data kunt verrijken. Een nieuwe manier van input voor strategische keuzes en om meer zekerheid te krijgen in de aanloop naar verhuur en verkooptrajecten.

Klanttevredenheid is dus erg belangrijk in je bedrijfsprocessen en ook in online marketing. Ga jij in 2018 ook met veel energie aan de gang om jouw klanten tevreden te maken? Wellicht bieden de mogelijkheden van online marketing precies dat wat jij zoekt!