In het nieuwe jaar zorgt Google direct voor een opschudding in zoekmachine marketing. De vertoningen van de resultaten in de zoekmachine van Google zijn aangepast, vanaf nu is het is mogelijk om een veel langere meta description toe te voegen. Is dit belangrijk voor de zichtbaarheid van jouw website in de zoekmachine? Zeker! De zoekmachine van Google zorgt namelijk voor ongeveer 25% van de geïnteresseerden voor een nieuwbouwproject. Dit percentage ligt meestal voor bedrijven in de vastgoedsector nog veel hoger. Door op de juiste manier gebruik te maken van de organische resultaten in de zoekmachine kun je er dus voor zorgen dat veel meer mensen jouw nieuwbouwproject of vastgoedonderneming vinden.
”De zoekmachine van Google zorgt voor 25% van de geïnteresseerden voor een nieuwbouwproject”
Wat is een meta description?
De meta description is de beschrijvende tekst onder de titel van de pagina, zie onderstaand voorbeeld. Met deze tekst biedt Google de mogelijkheid om kort aan de klant toe te lichten waar de pagina op de betreffende website over gaat. Door deze omschrijving zo aantrekkelijk mogelijk te maken, kun je de klant verleiden om jouw website te bezoeken.
Wat is het effect van een meta description?
De meta description geeft dus een omschrijving van de webpagina. Deze omschrijving dient relevant te zijn zodat de klant weet welke informatie te vinden is op de website en waarom deze website wordt getoond tussen de resultaten. De omschrijving dient de klant uit te nodigen om meer te lezen en te klikken op de URL van jouw website.
Het is aan te raden om het zoekwoord waar jij op gevonden wilt worden op te nemen in de beschrijving. Enerzijds geeft Google aan dat dit geen factor is in het algoritme om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Anderzijds wordt het zoekwoord vet gedrukt in de beschrijving als deze overeenkomt. Dit verhoogt dus de relevantie en daarmee het klikratio.
Wat is er verandert aan de meta description?
Voorheen gaf Google je de mogelijkheid om een beschrijving toe te voegen van ongeveer 160 tekens. Hierdoor was het altijd een hele klus om relevant te zijn, het zoekwoord terug te laten komen en mensen te verleiden om te klikken op de pagina. Nu heeft Google de meta description ongeveer verdubbeld. Hierdoor heb je veel meer mogelijkheid om een aantrekkelijke meta description te schrijven.
Wat is het effect van de nieuwe meta description?
De lengte van de meta description is verdubbeld. Hierdoor kan de klant in de zoekresultaten al veel beter lezen wat de inhoud is van de webpagina. De klikratio’s (CTR) zullen hierdoor flink omhoog gaan. Je hebt namelijk veel meer mogelijkheid om de klant te verleiden en om je te onderscheiden van de andere resultaten. Uiteraard moet je hiervoor de meta description wel op de juiste manier wijzigen.
Hoe moet ik mijn meta description aanpassen?
- Verleng je description van 160 naar 300+ woorden
- Neem het zoekwoord op in de beschrijving zodat deze vet gedrukt wordt en daardoor meer opvalt
- Zorg voor een juiste mix tussen de beschrijving en relevantie
- Zorg voor een goede call to action, zodat mensen sneller jouw website bezoeken
SEO in vastgoedmarketing
Zoekmachinemarketing of SEO is heel belangrijk bij de promotie van een nieuwbouwproject of bedrijf. Wil je jouw website hoger laten ranken in de zoekmachine van Google? Neem dan contact met ons op, we helpen je om jouw doelstellingen te realiseren!