Op 23 en 24 januari vond het grootste e-commerce-event van de Benelux plaats: de Webwinkel Vakdagen 2019. Met meer dan 200 inspirerende sessies, gegeven door vele topsprekers, was de WebWinkel Vakdagen 2019 voor yoreM erg geschikt om de nieuwste e-commerce kennis op te doen. Uiteraard toegepast voor de vastgoedsector.
De eerste topspreker van dit jaar was de CEO van Google, Pim van der Feltz. Hij gaf een sessie over drie online ontwikkelingen die dit jaar een verschil gaan maken. In deze blog lees je welke drie ontwikkelingen dit zijn en hoe we dit met yoreM kunnen toepassen voor de vastgoedsector.
De top tips van Google om je groei te versnellen
Pim van der Feltz is al 10 jaar de CEO van Google in Nederland. Met een interessante sessie vol met praktische tips opende hij de Webwinkel Vakdagen. In zijn sessie gaf hij een aantal top tips van Google om je groei te versnellen. Hierbij focuste hij op 3 kernonderdelen: mobiel, automatisering en video.
Mobiel
De mobiele laadsnelheid van de gemiddelde website in Nederland is 21,1 seconden. Dit is veel te langzaam om je bezoekers aan de website te binden.. Uit onderzoek is gebleken dat 55% van de internetgebruikers de website direct weer verlaat als de laadtijd langer is dan 3 seconden. Daarnaast beïnvloed de snelheid van je website de ranking in de organische zoekresultaten van Google.
Toepassen van AMP
Dat de invloed van mobiel verkeer toeneemt is al een aantal jaar een bekende ontwikkeling. Echter zijn er elk jaar weer nieuwe functies die toegepast kunnen worden om de mobiele gebruikerservaring te verbeteren. Pim van der Feltz geeft tijdens zijn sessie op de webwinkel vakdagen 2019 AMP als voorbeeld. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en zorgt ervoor dat een pagina tot 85% sneller geladen kan worden. Met een AMP website wordt de website al geladen voordat de bezoekers op de URL heeft geklikt. yoreM houdt deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten en zal dit uiteraard, waar nodig, ook toepassen voor de vastgoed websites.
Automatisering
De tweede tip van Google is het toepassen van Google Ads automatisering. In de praktijk wordt een Google Ads campagne bijna volledig handmatig ingesteld en geoptimaliseerd. De afgelopen periode zijn er veel nieuwe mogelijkheden gekomen om de campagnes volledig te automatiseren. Het voordeel hiervan is dat de advertenties steeds specifieker aan een bepaalde doelgroep vertoond kunnen worden voor een zo gunstig mogelijke bieding. Het bod en de juiste advertentie wordt op deze manier automatisch toegewezen zodra het systeem de kenmerken van de doelgroep herkent.
Voor een online campagne in de vastgoedsector is dit een belangrijke ontwikkeling. Zo kun je bij een bepaald type woning vaak een duidelijke doelgroep omschrijven. Heb je een nieuwbouwproject in verkoop met appartementen voor senioren aan het strand van Scheveningen? Dan kunnen we deze specifieke doelgroep aanmaken in het advertentienetwerk van Google. Deze doelgroep maakt Google aan op basis van onder andere interesses, surfgedrag en zoekgedrag.
Video
Volgens Google is de invloed van video content aan een opmars bezig. In 2021 zal 82% van alle content bestaan uit video’s. Het is dus van belang om hierop in te spelen als online marketing bureau. Ook bij yoreM maken we steeds meer gebruik van de mogelijkheden om een video te maken van meerdere impressies. Deze video promoten we via Facebook Ads. Ook de video content op Instagram neemt toe, zo plaatsen en promoten we wekelijks een Instagram Story op de pagina van yoreM met een korte video. Daarnaast maken we bewegende beeldadvertenties die via het Google Ads displaynetwerk worden verspreid aan de doelgroep.
Instagram Stories
Adverteren via Youtube
Een nieuwe optie van Google is het verbinden van een zoekopdracht in Google aan een video advertentie in YouTube. Zo kunnen we een video advertentie vertonen van een nieuwbouwproject in Amsterdam aan iemand die kort daarvoor in Google heeft gezocht naar bijvoorbeeld ‘nieuwbouw in Amsterdam’, of ‘woning kopen in Amsterdam’. Uiteraard zal hier ook een tekstadvertentie verschijnen die we via Google Ads zoeknetwerk hebben ingesteld. Echter kunnen we met een video advertentie in YouTube ook iedereen benaderen die niet op deze tekstadvertentie heeft geklikt. Zo benaderen we de juiste doelgroep via een video advertentie op YouTube.
Conclusie
De focus op mobiele websitebezoekers, het toepassen van Google Ads automatisering en de invloed van video in de komende jaren zijn dé 3 ontwikkelingen die we in de gaten moeten houden volgens Google CEO Pim van der Feltz. Het komende jaar zal yoreM de nieuwe mogelijkheden die wij hebben opgedaan tijdens de webwinkel vakdagen 2019 toepassen voor de vastgoedsector en dit delen via blogs en cases.
Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden voor een online campagne of website voor jouw vastgoedproject? Neem dan contact met ons op!