Wonen in Waterfront is een unieke gebiedsontwikkeling in Harderwijk waarbij in de afgelopen jaren een grote diversiteit aan woningen zijn ontwikkeld, verkocht en opgeleverd door Synchroon. Ook staan er nog diverse deelplannen op de planning. Online marketing van een gebiedsontwikkeling is anders dan van een nieuwbouwproject; je hebt een langdurig belang en er wordt niet op één moment woningen aangeboden aan de markt. In het geval van Wonen in Waterfront werden de eerste woningen aangeboden in 2013 en dit gaat de komende jaren nog door. In deze case lees je hoe wij de online gebiedsmarketing hebben vormgegeven voor Wonen in Waterfront.
Website gebiedsmarketing
Bij de ontwikkeling van de eerste website voor het gebied was het belangrijk dat we de identiteit van het gebied met al haar USP’s op een juist manier communiceerden. Daarnaast is het van belang om de diverse deelplannen en woningtypen op een juiste manier te presenteren.
Presentatie woningaanbod
Bij een gebiedsontwikkeling heb je er vaak mee te maken dat er verschillende deelplannen met een grote diversiteit aan woonproducten gelijktijdig worden aangeboden. Om dit op een juiste manier te communiceren, hebben wij het gehele gebied opgenomen in een interactieve gebiedskaart, waarbij je door kan klikken naar de deelplannen, woningtypen en bouwnummers. Daarnaast zijn de verschillende deelplannen altijd gecategoriseerd op hun status waarbij websitebezoekers en geïnteresseerden altijd in één oogopslag kunnen zien wat het huidige aanbod is, welke woningen te verwachten zijn en wat reeds verkocht of gerealiseerd is.
Bewoners aan het woord
Hoe fijn is het voor een projectontwikkelaar als kopers uit de gebiedsontwikkeling hun positieve ervaring en beleving met je willen delen. Maar deze aanbevelingen werken ook verleidend voor nieuwe geïnteresseerden en zijn daardoor extra interessant voor een gebiedsontwikkeling. Testimonials zijn namelijk een unieke marketingtool om potentiele klanten positief te beïnvloeden.
Voor Wonen in Waterfront hebben wij dit vertaald naar een rubriek “bewoners”. Hier delen wij interviews met diverse kopers uit verschillende deelplannen. De hoeveelheid en diversiteit aan testimonials zorgt er ook weer voor dat je een brede nieuwe doelgroep aanspreek, dat goed aansluit bij de verschillende deelplannen in een gebiedsontwikkeling.
Bouwupdate
Als gebiedsontwikkelaar ben je natuurlijk trots op de woningen die je hebt ontwikkeld, maar dit geldt misschien nog wel meer voor de (toekomstige) bewoners. Het delen van een update van de bouw wordt dan ook enorm goed bekeken. Hierbij zijn twee dingen van belang. Deel het in een voor de klant meest verleidend en gebruiksvriendelijk format; video. Deel het op de plek waar de klant altijd aanwezig is; social media. Voor Wonen in Waterfront hebben wij daarom een maandelijkse serie met drone video’s die wij delen op de website en op Facebook.
Drone video Waterfront februari
Online adverteren gebiedsmarketing
Online adverteren voor een gebiedsontwikkeling is enorm belangrijk om met de juiste doelgroepen en potentiele kopers in contact te komen. Hierbij is er een verschil tussen een continue zichtbaarheid voor het project en periodieke zichtbaarheid voor een deelplan.
Doorlopend adverteren
Doorlopend wil je advertenties tonen in het zoeknetwerk van Google op termen die zeer interessant kunnen zijn maar waarop de gebiedswebsite organisch niet goed gevonden wordt. Voor Wonen in Waterfront zijn dit bijvoorbeeld zoekopdrachten die samenhangen met de USP’s van het project zoals “wonen aan het water”. Ook is het wenselijk om een doorlopende retargeting campagne in te zetten om iedereen die de website heeft bezocht, maar zich niet aan heeft gemeld voor de nieuwsbrief, nogmaals te benaderen. Hiermee kun je het klantenbestand behoorlijk vergroten.
Specifieke doelgroepen bereiken voor een gebiedsontwikkeling
Daarnaast wil je extra zichtbaarheid bij specifieke doelgroepen wanneer je bijvoorbeeld met een deelplan in verkoop gaat. Hiervoor maak je gebruik van social media waarbij je heel specifiek op basis van persoons- en leefstijlkenmerken mensen kunt benaderen. Voor Wonen in Waterfront waren er bijvoorbeeld verschillende doelgroepen voor de eengezinswoningen, appartementen, boothuizen, vrijstaande villa’s en kavels. De advertenties van Facebook hebben enorm bijgedragen om de juiste doelgroepen op basis van woonplaats, leeftijd, gezinssamenstelling, opleidingsniveau en interesses te benaderen.
Strategie online gebiedsmarketing
Online gebiedsmarketing kent andere uitgangspunten dan de online marketing voor een nieuwbouwproject. Houd hier vooral rekening mee bij het ontwikkelen van de strategie en de eerste middelen zodat je niet voor verassingen komt te staan zodra alles live staat.
Ben je op zoek naar een specialist in online marketing voor een gebiedsontwikkeling?
Neem dan contact met ons op!