De zoekmachine van Google zorgt in Nederland gemiddeld voor 1/3e van al het websitebezoek en voor 1/4e van alle aanmeldingen. Hierdoor is het essentieel dat de website van het nieuwbouwproject waarvoor jij de marketing, verkoop of verhuur verzorgt goed gevonden wordt. Om je hiermee te helpen heeft yoreM de 10 belangrijkste onderdelen voor het vindbaar maken van jouw vastgoedwebsite in de zoekmachine van Google op een rijtje gezet.
1. Snelheid
Snelheid van de website is een van de belangrijkste rankingfactoren. Al jaren is snelheid een belangrijke rankingfactor, maar met de komst van het enorme mobiele verkeer voor nieuwbouwprojecten en doordat voicesearch in opmars is, wordt dit steeds belangrijker. Duurt het namelijk te lang voordat de website ingeladen wordt op een mobiele telefoon, dan is de mobiele bezoeker al weer vertrokken. Duurt het te lang voor Siri of Alexa om een antwoord te vinden op jouw website, dan zullen ze de website van de concurrent laten zien.
Wil je weten hoe snel jouw vastgoedwebsite is?
Met Test My Site van Google kan iedereen gemakkelijk meten hoe goed zijn of haar vastgoedwebsite presteert. Vul je URL in en Google laat je direct de resultaten van jouw website zien. Vervolgens kun je een uitgebreid rapport opvragen om te zien wat en hoe je het beste je website snelheid kunt optimaliseren. Probeert het zelf ééns!
Test de snelheid van jouw website2. Mobiel vriendelijk
Bijna driekwart van de woningzoekers gaat op zoek naar een nieuwbouwwoning of komt in contact met een nieuwbouwproject via een mobiele telefoon. Dit is dus het apparaat waar je al de marketingactiviteiten op af moet stemmen! Zorg dus bijvoorbeeld voor een responsive website, maar ook voor mobiel vriendelijke afbeeldingen (in grootte en formaat), lettertypen en navigatie.
Is jouw vastgoedwebsite al mobielvriendelijk?
Er zijn diverse online tools om te controleren of jouw website mobielvriendelijk is. Wij gebruiken hiervoor de mobile friendly tool van Google. Hiermee test je hoe gemakkelijk een bezoeker je pagina ervaart op een mobiel apparaat.
3. Content
Content is enorm belangrijk om met de klant in contact te komen en deze te verleiden, maar zeker ook op de website! Zorg hierbij voor voldoende, kwalitatieve en veelzijdige content. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de webpagina’s minimaal 300 woorden bevatten, dat teksten de doelgroep aanspreken, dat je gebruik maakt van tekst, afbeeldingen en video.
Zorg er ook voor dat je een zoekwoordenonderzoek doet zodat je weet welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt en verwerk deze in de content. Gebruik hierbij ook gerelateerde zoekwoorden; bijvoorbeeld nieuwbouw, woning, huis, wonen, etc.
Wil je weten welke zoekwoorden woonconsumenten gebruiken?
Met de zoekwoordplanner van Google krijg je inzicht in hoe naar bepaalde zoekwoorden wordt gezocht en hoe die zoekopdrachten in de loop der tijd zijn veranderd.
Probeer het zelf4. Afbeeldingen optimaliseren
Het optimaliseren van afbeeldingen is misschien wel het makkelijkste punt uit dit rijtje. Om de zoekmachine duidelijk te maken waar je pagina over gaat, is het bijvoorbeeld essentieel dat je afbeeldingen de juiste bestandsnamen hebben. Een bestandsnaam zoals: img_4346.jpeg zegt natuurlijk niets over de afbeelding. Terwijl Nieuwbouw-Utrecht-Wisselspoor-Utrecht.jpg goed aansluit bij het onderwerp & zoekwoord Nieuwbouw Utrecht.
Afmetingen
Ook is het belangrijk om je afbeeldingen op het juiste formaat op te maken. Wordt de afbeelding op de website getoond met het formaat 1920 x 1080? Maak de afbeelding dan op dit formaat op, in plaats van een afbeelding te gebruiken van bijvoorbeeld 4500 x 3600 pixels.
Logo’s en illustraties zijn geen afbeeldingen.
Voor logo’s en illustraties gebruiken wij altijd het bestandsformaat SVG. Dit heeft als grootste voordeel ten opzichte van JPG of PNG dat bestanden met dit formaat oneindig geschaald kunnen worden, zonder dat het bestand onscherp wordt.
Gebruik voor afbeeldingen waar geen transparantie in aanwezig is altijd JPG als bestandsformaat. JPG is standaard al lichter als PNG.
TIP: TinyJPG
Met de tool TinyJPG kun je afbeeldingen lichter maken, zonder het formaat te wijzigen en misschien nog wel belangrijker, zonder kwaliteitsverlies! Hoewel de naam anders doet vermoeden, kun je hiermee ook PNG afbeeldingen optimaliseren.
In de websites van yoreM staat TinyJPG standaard geinstalleerd. Afbeeldingen worden automatisch geoptimaliseerd zodra deze zijn geupload naar de website!
5. Links
Linkbuilding is een soort van mond-tot-mondreclame. Een andere website verwijst naar jouw website en daardoor krijgt jouw website meer autoriteit of waarde. Zorg er daarom voor dat je bedrijfswebsite en de websites van betrokkenen zoals gemeente, architect, aannemer, adviseurs, etc. allemaal verwijzen naar de website van het nieuwbouwproject. Hierdoor zal de website stijgen in de ranking. Het is ook van belang dat je met een projectwebsite verwijst naar relevante autoriteiten. Verwijs bijvoorbeeld naar https://www.bewustnieuwbouw.nl/ om de websitebezoeker te duiden op de voordelen van nieuwbouw.
Tot slot is een interne linkstructuur ook heel belangrijk. Het helpt de websitebezoeker (en Google) om zich wegwijs te maken door de website met steeds weer nieuwe en relevante content. Denk er bij alle links aan dat een hyperlink via het woord “nieuwbouw” of “koopwoningen” meer waarde oplevert dan via het woord “klik hier”.
6. Veiligheid
In 2014 werd https al een rankingfactor in het algoritme van Google en sinds 2017 worden websites met https meer, duidelijker en beter getoond tussen de zoekresultaten dan websites met http. Veiligheid en betrouwbaarheid worden steeds dominanter in de zoekresultaten.
Zorg er daarom voor dat jouw vastgoedwebsite altijd beschikt over een SSL certificaat.
7. Gebruiksvriendelijkheid
Gebruiksvriendelijkheid is de succesfactor voor een duurzame klantrelatie en daarom ook enorm belangrijk als rankingfactor. Google meet hiervoor bijvoorbeeld het doorklikratio in de zoekmachine naar de website, het bounceratio (komt de bezoeker terug?) en dwell time (hoe lang duurt dit?).
Zorg er dus altijd voor dat de metadata van jouw website relevant is en uitnodigend is om op te klikken. Zorg er ook voor dat deze goed aansluit bij de content op de specifieke pagina. Vervolgens is het belangrijk dat de content relevant is en fijn is om te consumeren met een uitnodiging naar een verdieping op de pagina. Op deze manier sluit de zoekopdracht van een potentiële klant perfect aan de informatie op de website.
8. Structuur
Het is dus belangrijk dat je de juiste zoekwoorden en vragen terug laat komen in de titels en omschrijvingen van je pagina. Zorg er vervolgens ook voor dat je dit verwerkt in de websitestructuur. Een URL structuur als www.project.nl/koopwoningen/hoekwoning is beter dan een onduidelijke URL structuur zoals www.project/categoryc/sdf12. Ook is het belangrijk dat je een nette hoofdstuk en paragraafstructuur aanhoudt via h1, h2 en h3.
9. Domein
Een domein dat langer bestaat rankt automatisch hoger in de zoekmachine dan een nieuwe website. Zorg er daarom voor dat je website al een lange periode voor de start verkoop of verhuur live staat. Daarnaast is het wenselijk om een relevant zoekwoord in het domein te hebben, zoals ‘nieuwbouw’ in de URL www.nieuwbouwwoerden.nl. Dit sluit namelijk aan bij het zoekgedrag van de klant en is direct relevant.
Wil je weten wat de autoriteit van jouw domein en pagina’s is?
Scan je domein10. Social signals
9 op de 10 Nederlanders maakt gebruik van social media. Hierdoor zijn social media platformen zoals Facebook en Instagram enorm interessant om in contact te komen met toekomstige huurders en kopers. De aanwezigheid van jouw nieuwbouwproject op social media en de interactie op deze platformen beïnvloeden ook de vindbaarheid van de website.
Zorg er daarom voor dat het nieuwbouwproject altijd beschikt over een Facebook- en Instagram pagina en dat de pagina’s op jouw vastgoedwebsite eenvoudig te delen zijn.
Meer informatie over het optimaliseren van de vindbaarheid?
Neem dan contact met ons op!
088 – 010 57 50 info@yorem.nl