Online vastgoedmarketing specialisten - Logo - yoreM Verovert Online

10 tips om de vindbaarheid van jouw vastgoedwebsite te verbeteren.

28 februari 2019 | Door Juriaan Hoefnagel

De zoekmachine van Google zorgt in Nederland gemiddeld voor 1/3e van al het websitebezoek en voor 1/4e van alle aanmeldingen. Hierdoor is het essentieel dat de website van het nieuwbouwproject waarvoor jij de marketing, verkoop of verhuur verzorgt goed gevonden wordt. Om je hiermee te helpen heeft yoreM de 10 belangrijkste onderdelen voor het vindbaar maken van jouw vastgoedwebsite in de zoekmachine van Google op een rijtje gezet.

1. Snelheid

Snelheid van de website is een van de belangrijkste rankingfactoren. Al jaren is snelheid een belangrijke rankingfactor, maar met de komst van het enorme mobiele verkeer voor nieuwbouwprojecten en doordat voicesearch in opmars is, wordt dit steeds belangrijker. Duurt het namelijk te lang voordat de website ingeladen wordt op een mobiele telefoon, dan is de mobiele bezoeker al weer vertrokken. Duurt het te lang voor Siri of Alexa om een antwoord te vinden op jouw website, dan zullen ze de website van de concurrent laten zien.

Wil je weten hoe snel jouw vastgoedwebsite is? 

Met Test My Site van Google kan iedereen gemakkelijk meten hoe goed zijn of haar vastgoedwebsite presteert. Vul je URL in en Google laat je direct de resultaten van jouw website zien. Vervolgens kun je een uitgebreid rapport opvragen om te zien wat en hoe je het beste je website snelheid kunt optimaliseren. Probeert het zelf ééns!

Test de snelheid van jouw website
Vindbaarheid Vastgoedwebsite Tips - Snelheid - Blog - yoreM Verovert Online

2. Mobiel vriendelijk

Bijna driekwart van de woningzoekers gaat op zoek naar een nieuwbouwwoning of komt in contact met een nieuwbouwproject via een mobiele telefoon. Dit is dus het apparaat waar je al de marketingactiviteiten op af moet stemmen! Zorg dus bijvoorbeeld voor een responsive website, maar ook voor mobiel vriendelijke afbeeldingen (in grootte en formaat), lettertypen en navigatie.

Is jouw vastgoedwebsite al mobielvriendelijk?

Er zijn diverse online tools om te controleren of jouw website mobielvriendelijk is. Wij gebruiken hiervoor de mobile friendly tool van Google. Hiermee test je hoe gemakkelijk een bezoeker je pagina ervaart op een mobiel apparaat.

Test je eigen vastgoedwebsite
Vindbaarheid Vastgoedwebsite Tips - Responsive Design - Blog - yoreM Verovert Online

3. Content

Content is enorm belangrijk om met de klant in contact te komen en deze te verleiden, maar zeker ook op de website! Zorg hierbij voor voldoende, kwalitatieve en veelzijdige content. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de webpagina’s minimaal 300 woorden bevatten, dat teksten de doelgroep aanspreken, dat je gebruik maakt van tekst, afbeeldingen en video.

Zorg er ook voor dat je een zoekwoordenonderzoek doet zodat je weet welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt en verwerk deze in de content. Gebruik hierbij ook gerelateerde zoekwoorden; bijvoorbeeld nieuwbouw, woning, huis, wonen, etc.

Wil je weten welke zoekwoorden woonconsumenten gebruiken?

Met de zoekwoordplanner van Google krijg je inzicht in hoe naar bepaalde zoekwoorden wordt gezocht en hoe die zoekopdrachten in de loop der tijd zijn veranderd. 

Probeer het zelf

4. Afbeeldingen optimaliseren

Het optimaliseren van afbeeldingen is misschien wel het makkelijkste punt uit dit rijtje. Om de zoekmachine duidelijk te maken waar je pagina over gaat, is het bijvoorbeeld essentieel dat je afbeeldingen de juiste bestandsnamen hebben. Een bestandsnaam zoals: img_4346.jpeg zegt natuurlijk niets over de afbeelding. Terwijl Nieuwbouw-Utrecht-Wisselspoor-Utrecht.jpg goed aansluit bij het onderwerp & zoekwoord Nieuwbouw Utrecht.

Afmetingen

Ook is het belangrijk om je afbeeldingen op het juiste formaat op te maken. Wordt de afbeelding op de website getoond met het formaat 1920 x 1080? Maak de afbeelding dan op dit formaat op, in plaats van een afbeelding te gebruiken van bijvoorbeeld 4500 x 3600 pixels.

Logo’s en illustraties zijn geen afbeeldingen.

Voor logo’s en illustraties gebruiken wij altijd het bestandsformaat SVG. Dit heeft als grootste voordeel ten opzichte van JPG of PNG dat bestanden met dit formaat oneindig geschaald kunnen worden, zonder dat het bestand onscherp wordt.

Vindbaarheid Vastgoedwebsite Tips - Afbeeldingen optimaliseren - Blog - yoreM Verovert Online

Gebruik voor afbeeldingen waar geen transparantie in aanwezig is altijd JPG als bestandsformaat. JPG is standaard al lichter als PNG.

TIP: TinyJPG

Met de tool TinyJPG kun je afbeeldingen lichter maken, zonder het formaat te wijzigen en misschien nog wel belangrijker, zonder kwaliteitsverlies! Hoewel de naam anders doet vermoeden, kun je hiermee ook PNG afbeeldingen optimaliseren.

In de websites van yoreM staat TinyJPG standaard geinstalleerd. Afbeeldingen worden automatisch geoptimaliseerd zodra deze zijn geupload naar de website!

Naar tinyjpg.com

5. Links

Linkbuilding is een soort van mond-tot-mondreclame. Een andere website verwijst naar jouw website en daardoor krijgt jouw website meer autoriteit of waarde. Zorg er daarom voor dat je bedrijfswebsite en de websites van betrokkenen zoals gemeente, architect, aannemer, adviseurs, etc. allemaal verwijzen naar de website van het nieuwbouwproject. Hierdoor zal de website stijgen in de ranking. Het is ook van belang dat je met een projectwebsite verwijst naar relevante autoriteiten. Verwijs bijvoorbeeld naar https://www.bewustnieuwbouw.nl/ om de websitebezoeker te duiden op de voordelen van nieuwbouw.

Tot slot is een interne linkstructuur ook heel belangrijk. Het helpt de websitebezoeker (en Google) om zich wegwijs te maken door de website met steeds weer nieuwe en relevante content. Denk er bij alle links aan dat een hyperlink via het woord “nieuwbouw” of “koopwoningen” meer waarde oplevert dan via het woord “klik hier”.

6. Veiligheid

In 2014 werd https al een rankingfactor in het algoritme van Google en sinds 2017 worden websites met https meer, duidelijker en beter getoond tussen de zoekresultaten dan websites met http. Veiligheid en betrouwbaarheid worden steeds dominanter in de zoekresultaten. 
Zorg er daarom voor dat jouw vastgoedwebsite altijd beschikt over een SSL certificaat.

7. Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is de succesfactor voor een duurzame klantrelatie en daarom ook enorm belangrijk als rankingfactor. Google meet hiervoor bijvoorbeeld het doorklikratio in de zoekmachine naar de website, het bounceratio (komt de bezoeker terug?) en dwell time (hoe lang duurt dit?).

Zorg er dus altijd voor dat de metadata van jouw website relevant is en uitnodigend is om op te klikken. Zorg er ook voor dat deze goed aansluit bij de content op de specifieke pagina. Vervolgens is het belangrijk dat de content relevant is en fijn is om te consumeren met een uitnodiging naar een verdieping op de pagina. Op deze manier sluit de zoekopdracht van een potentiële klant perfect aan de informatie op de website.

8. Structuur

Het is dus belangrijk dat je de juiste zoekwoorden en vragen terug laat komen in de titels en omschrijvingen van je pagina. Zorg er vervolgens ook voor dat je dit verwerkt in de websitestructuur. Een URL structuur als www.project.nl/koopwoningen/hoekwoning is beter dan een onduidelijke URL structuur zoals www.project/categoryc/sdf12. Ook is het belangrijk dat je een nette hoofdstuk en paragraafstructuur aanhoudt via h1, h2 en h3.

9. Domein

Een domein dat langer bestaat rankt automatisch hoger in de zoekmachine dan een nieuwe website. Zorg er daarom voor dat je website al een lange periode voor de start verkoop of verhuur live staat. Daarnaast is het wenselijk om een relevant zoekwoord in het domein te hebben, zoals ‘nieuwbouw’ in de URL www.nieuwbouwwoerden.nl. Dit sluit namelijk aan bij het zoekgedrag van de klant en is direct relevant. 

Wil je weten wat de autoriteit van jouw domein en pagina’s is?

Scan je domein

10. Social signals

9 op de 10 Nederlanders maakt gebruik van social media. Hierdoor zijn social media platformen zoals Facebook en Instagram enorm interessant om in contact te komen met toekomstige huurders en kopers. De aanwezigheid van jouw nieuwbouwproject op social media en de interactie op deze platformen beïnvloeden ook de vindbaarheid van de website.

Zorg er daarom voor dat het nieuwbouwproject altijd beschikt over een Facebook- en Instagram pagina en dat de pagina’s op jouw vastgoedwebsite eenvoudig te delen zijn.

Test gratis de vindbaarheid van jouw vastgoedwebsite!

Voer een webpagina of website URL in en check hoe deze geoptimaliseerd is voor jouw zoekwoord.

Meer informatie over het optimaliseren van de vindbaarheid?

Neem dan contact met ons op!

088 – 010 57 50 info@yorem.nl

Mensen bekeken ook

  • Impressie van yoreM bezoekt Friends of Search 2019
    8 februari 2019 / Blog

    yoreM bezoekt Friends of Search 2019

    Afgelopen woensdag was yoreM met 650 andere search experts aanwezig bij de 6e editie van Friends of Search. Tijdens het evenement word je als...

    Lees artikel
  • Impressie van Trends online vastgoedmarketing 2019
    6 december 2018 / Blog

    Trends online vastgoedmarketing 2019

    De bedrijfsdoelstellingen voor het komende jaar zijn al weer vastgesteld maar hoe geef jij hier als vastgoedprofessional richting aan? yoreM...

    Lees artikel
  • Impressie van Datagedreven marketing voor nieuwbouwprojecten
    31 oktober 2018 / Blog

    Datagedreven marketing voor nieuwbouwprojecten

    Online adverteren is een slimme en effectieve manier om een nieuwbouwproject te promoten onder potentiële kopers. Via de online advertenties laat...

    Lees artikel
  • Impressie van Nieuwbouw SEO
    13 februari 2018 / Blog

    Nieuwbouw SEO

    De huizenmarkt is zeer voorspoedig huurhuizen en koopwoningen worden snel verhuurd en verkocht. Hierdoor staan projectwebsites steeds korter...

    Lees artikel
  • Impressie van Nieuwe meta description verbetert de zoekmachine van Google
    10 januari 2018 / Blog

    Nieuwe meta description verbetert de zoekmachine van Google

    In het nieuwe jaar zorgt Google direct voor een opschudding in zoekmachine marketing. De vertoningen van de resultaten in de zoekmachine van...

    Lees artikel
  • Impressie van De voordelen van adverteren via het Google AdWords zoeknetwerk
    22 september 2017 / Blog

    De voordelen van adverteren via het Google AdWords zoeknetwerk

    Je kunt er bijna niet meer omheen: even ‘’Googelen’’ om snel antwoord op een vraag te krijgen. Van alle Nederlanders die op zoek gaan naar...

    Lees artikel
  • Impressie van Online vindbaarheid verbeteren via Google Mijn Bedrijf
    27 juli 2017 / Blog

    Online vindbaarheid verbeteren via Google Mijn Bedrijf

    De zoekmachine van Google (Google Search) en de online locatiekaarten van Google (Google Maps) hebben beide een gigantisch marktaandeel en worden...

    Lees artikel
  • Impressie van Online adverteren in de zomer? Het werkt!
    4 juli 2017 / Blog

    Online adverteren in de zomer? Het werkt!

    De zomerperiode komt er weer aan en steeds vaker krijgen wij de vraag van opdrachtgevers of het verstandig is om online te adverteren tijdens de...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM behaalt Google Analytics certificaat!
    30 maart 2017 / Blog

    yoreM behaalt Google Analytics certificaat!

    Google Analytics is een onmisbare tool voor het analyseren en optimaliseren van online campagnes. De basis van Google Analytics is eenvoudig te...

    Lees artikel
  • Impressie van Gepersonaliseerde advertenties tonen via Google AdWords
    9 maart 2017 / Blog

    Gepersonaliseerde advertenties tonen via Google AdWords

    De zoekmachine van Google is een uitstekend medium om potentiële kopers te benaderen. Enerzijds komt dit doordat de zoekmachine van Google een...

    Lees artikel
  • Impressie van Friends of Search 2017
    17 februari 2017 / Blog

    Friends of Search 2017

    Donderdag 16 februari was het weer zover; de vierde editie van Friends of Search! Friends of Search is het zoekmachinemarketing congres van de...

    Lees artikel
  • Impressie van Mobielvriendelijke websites krijgen vanaf mei meer waarde in de Google Ranking.
    21 maart 2016 / Blog

    Mobielvriendelijke websites krijgen vanaf mei meer waarde in de Google Ranking.

    Het verkrijgen van relevante antwoorden bij het zoeken via Google moet niet afhankelijk zijn van welk apparaat je gebruikt. Je moet altijd het...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM bezoekt Friends of Search 2019
    8 februari 2019 / Blog

    yoreM bezoekt Friends of Search 2019

    Afgelopen woensdag was yoreM met 650 andere search experts aanwezig bij de 6e editie van Friends of Search. Tijdens het evenement word je als...

    Lees artikel
  • Impressie van Nieuwbouw SEO
    13 februari 2018 / Blog

    Nieuwbouw SEO

    De huizenmarkt is zeer voorspoedig huurhuizen en koopwoningen worden snel verhuurd en verkocht. Hierdoor staan projectwebsites steeds korter...

    Lees artikel
  • Impressie van Nieuwe meta description verbetert de zoekmachine van Google
    10 januari 2018 / Blog

    Nieuwe meta description verbetert de zoekmachine van Google

    In het nieuwe jaar zorgt Google direct voor een opschudding in zoekmachine marketing. De vertoningen van de resultaten in de zoekmachine van...

    Lees artikel
  • Impressie van Google AdWords advertenties rechterkolom verdwijnen
    23 februari 2016 / Blog

    Google AdWords advertenties rechterkolom verdwijnen

    Google maakte afgelopen weekend bekend dat het niet meer mogelijk is om te adverteren in de rechterkolom van de zoekmachine. Iets om jouw gehele...

    Lees artikel
  • Impressie van Bewust Nieuwbouw bereikt maandelijks meer dan 100.000 woonconsumenten!
    15 augustus 2017 / Blog

    Bewust Nieuwbouw bereikt maandelijks meer dan 100.000 woonconsumenten!

    Sinds april 2016 is yoreM verantwoordelijk voor de social media campagnes voor Bewust Nieuwbouw. In deze blog lees je hoe Bewust Nieuwbouw meer...

    Lees artikel
  • Impressie van Online adverteren in de zomer? Het werkt!
    4 juli 2017 / Blog

    Online adverteren in de zomer? Het werkt!

    De zomerperiode komt er weer aan en steeds vaker krijgen wij de vraag van opdrachtgevers of het verstandig is om online te adverteren tijdens de...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM biedt SYNCHROON unieke mogelijkheden
    24 april 2017 / Blog

    yoreM biedt SYNCHROON unieke mogelijkheden

    Vorig jaar stelde yoreM zich aan de lezers van Shopping Centre NEWS voor als de nieuwe business-unit Online Marketing van vastgoedontwikkelaar...

    Lees artikel
  • Impressie van Livestreamen via instagram
    22 november 2016 / Blog

    Livestreamen via instagram

    Na Facebook komt nu ook Instagram met de optie om te livestreamen via het social media kanaal. Dat Instagram deze optie nu ook doorvoert was te...

    Lees artikel
  • Impressie van Online adverteren in de zomer?
    29 juli 2016 / Blog

    Online adverteren in de zomer?

    Bij sommige bedrijven in de vastgoedsector lijkt alles in de zomer stil te liggen de meeste bouwbedrijven zijn gedurende de zomerperiode zelfs...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM knows: Adverteren via Facebook Slideshow ads
    24 juni 2016 / Blog

    yoreM knows: Adverteren via Facebook Slideshow ads

    Dat steeds meer mensen hun mobiele telefoon gebruiken om informatie te zoeken op internet wisten we natuurlijk al lang. Zo zagen wij het mobiele...

    Lees artikel
  • Impressie van Geen chronologische tijdlijn meer op Instagram
    16 maart 2016 / Blog

    Geen chronologische tijdlijn meer op Instagram

    Instagram kent afgelopen jaar een enorme groei. Met zo’n 2 miljoen gebruikers in Nederland is het platform één van de populairste apps te...

    Lees artikel
  • Impressie van Online gebiedsmarketing Wonen in Waterfront
    19 maart 2019 / Cases

    Online gebiedsmarketing Wonen in Waterfront

    Wonen in Waterfront is een unieke gebiedsontwikkeling in Harderwijk waarbij in de afgelopen jaren een grote diversiteit aan woningen zijn...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM bezoekt Webwinkel vakdagen 2019
    24 januari 2019 / Blog

    yoreM bezoekt Webwinkel vakdagen 2019

    Op 23 en 24 januari vond het grootste e-commerce-event van de Benelux plaats: de Webwinkel Vakdagen 2019. Met meer dan 200 inspirerende sessies...

    Lees artikel
  • Impressie van Jouw nieuwe website snel live; volgens de Growth Driven Design aanpak!
    23 november 2018 / Blog

    Jouw nieuwe website snel live; volgens de Growth Driven Design aanpak!

    Een nieuwe website laten ontwikkelen neemt vaak veel tijd in beslag. Het traject wekt frustratie op is te duur duurt te lang en het...

    Lees artikel
  • Impressie van Datagedreven marketing voor nieuwbouwprojecten
    31 oktober 2018 / Blog

    Datagedreven marketing voor nieuwbouwprojecten

    Online adverteren is een slimme en effectieve manier om een nieuwbouwproject te promoten onder potentiële kopers. Via de online advertenties laat...

    Lees artikel
  • Impressie van De beste cookiemelding in de vastgoedsector
    18 juli 2018 / Blog

    De beste cookiemelding in de vastgoedsector

    Sinds 25 mei jongstleden is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Deze wetgeving zorgt voor meer plichten bij...

    Lees artikel
  • Impressie van Klantbeleving; mobile first
    24 april 2018 / Blog

    Klantbeleving; mobile first

    Het consumentengedrag is in de afgelopen jaren enorm veranderd. De woonconsument heeft gemiddeld meer dan vier apparaten tot zijn of haar...

    Lees artikel
  • Impressie van Online vastgoedmarketing in 2018
    22 december 2017 / Blog

    Online vastgoedmarketing in 2018

    In het afgelopen jaar hebben wij heel veel vastgoedbedrijven blij mogen maken met onze dienstverlening. Dit heeft ons de mogelijkheid gegeven om...

    Lees artikel
  • Impressie van Succesvolle online marketing strategie bij nieuwbouwproject Koningskwartier
    29 juni 2017 / Cases

    Succesvolle online marketing strategie bij nieuwbouwproject Koningskwartier

    yoreM kreeg de vraag van SYNCHROON om de volledige online marketing te verzorgen voor de verkoop van 25 woningen voor nieuwbouwproject...

    Lees artikel
  • Impressie van Nieuwbouwwoningen tonen via dynamische kavelkaarten in Mapbox
    28 februari 2017 / Blog

    Nieuwbouwwoningen tonen via dynamische kavelkaarten in Mapbox

    Mapbox is een veel gebruikte en gebruiksvriendelijk online locatiekaarten toepassing vergelijkbaar met Google Maps. yoreM heeft een applicatie...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM Verovert Finest of Ockenburgh
    9 december 2016 / Cases

    yoreM Verovert Finest of Ockenburgh

    Finest of Ockenburgh is gelegen op een bijzondere plek tegen de kust van Kijkduin. De bijzondere ligging achter de begroeide duinen en de...

    Lees artikel
  • Impressie van Mastercourse e-business nieuwbouwwoningen van start!
    15 september 2016 / Blog

    Mastercourse e-business nieuwbouwwoningen van start!

    Ook dit jaar delen NEPROM leden weer hun kennis over het toepassen van online marketing in de vastgoedsector. Vandaag is de eerste dag van de...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM over online marketing in de retail sector
    20 april 2016 / Blog

    yoreM over online marketing in de retail sector

    B-to-B of B-to-C: of iemand nu zakelijk of privé online actief is dat maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Waar het om gaat is dat we massaal...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM ontwikkelt Niki WordPress plugin
    20 april 2016 / Blog

    yoreM ontwikkelt Niki WordPress plugin

    Bij de ontwikkeling van websites kregen wij steeds vaker de vraag om het woningaanbod vanuit Niki op onze websites te tonen. Om aan deze vraag te...

    Lees artikel
  • Impressie van Zuiderpark Tilburg Verovert Online!
    3 februari 2016 / Cases

    Zuiderpark Tilburg Verovert Online!

    Zuiderpark Tilburg is dé nieuwe woonwijk van Tilburg. Zo eentje met dat typisch ouderwetse buurtgevoel maar dan voor mensen van nu. Jonge...

    Lees artikel
  • Impressie van Nieuwbouw SEO
    13 februari 2018 / Blog

    Nieuwbouw SEO

    De huizenmarkt is zeer voorspoedig huurhuizen en koopwoningen worden snel verhuurd en verkocht. Hierdoor staan projectwebsites steeds korter...

    Lees artikel
  • Impressie van Nieuwe meta description verbetert de zoekmachine van Google
    10 januari 2018 / Blog

    Nieuwe meta description verbetert de zoekmachine van Google

    In het nieuwe jaar zorgt Google direct voor een opschudding in zoekmachine marketing. De vertoningen van de resultaten in de zoekmachine van...

    Lees artikel
  • Impressie van Online vindbaarheid verbeteren via Google Mijn Bedrijf
    27 juli 2017 / Blog

    Online vindbaarheid verbeteren via Google Mijn Bedrijf

    De zoekmachine van Google (Google Search) en de online locatiekaarten van Google (Google Maps) hebben beide een gigantisch marktaandeel en worden...

    Lees artikel
  • Impressie van Friends of Search 2017
    17 februari 2017 / Blog

    Friends of Search 2017

    Donderdag 16 februari was het weer zover; de vierde editie van Friends of Search! Friends of Search is het zoekmachinemarketing congres van de...

    Lees artikel
  • Impressie van Mobielvriendelijke websites krijgen vanaf mei meer waarde in de Google Ranking.
    21 maart 2016 / Blog

    Mobielvriendelijke websites krijgen vanaf mei meer waarde in de Google Ranking.

    Het verkrijgen van relevante antwoorden bij het zoeken via Google moet niet afhankelijk zijn van welk apparaat je gebruikt. Je moet altijd het...

    Lees artikel
  • Impressie van Google AdWords advertenties rechterkolom verdwijnen
    23 februari 2016 / Blog

    Google AdWords advertenties rechterkolom verdwijnen

    Google maakte afgelopen weekend bekend dat het niet meer mogelijk is om te adverteren in de rechterkolom van de zoekmachine. Iets om jouw gehele...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM bezocht 11 februari Friends of Search 2016
    1 februari 2016 / Blog

    yoreM bezocht 11 februari Friends of Search 2016

    Deze alleszeggende quote tijdens de derde editie van Friends of Search benadrukte maar weer de groei en het belang van online. Friends of Search...

    Lees artikel
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

[YOREGRAVITYFORMS]id:1;message:bedankt voor je aanmelding!;[/YOREGRAVITYFORMS]

Zoekvenster sluiten