Per 1 januari 2022 heeft Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, een update doorgevoerd voor het uitvoeren van advertenties in de categorie huisvesting. In dit artikel lees je wat de beperkingen zijn na de update en welk effect dit zal hebben voor de online advertenties binnen de woningmarkt.
De advertentiemodule van Facebook
Al sinds de oprichting van yoreM in 2015 gebruiken we de advertentiemodule van Facebook om advertenties te tonen aan woningzoekenden. Later hebben we ook het advertentiekanaal van Instagram toegevoegd. Wat maakt het adverteren op Facebook en Instagram zo waardevol? Dat is de mogelijkheid om specifieke doelgroepen te benaderen op basis van demografische gegevens en interesse categorieën.
Voor de update konden advertenties in de woningmarkt gebruik maken van de geavanceerde advertentiemodule van Facebook. Hierbij was het mogelijk om bepaalde woningtypen te tonen aan specifieke doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van appartementen aan senioren, rijwoningen aan gezinnen of vrijstaande woningen aan hoogopgeleiden. Ook was het voor de update mogelijk om onderscheid te maken op basis van leeftijd en de woonplaats van de doelgroep.
De nieuwe update
Sinds 1 januari 2022 is de nieuwe update van Facebook doorgevoerd. De update zorgt ervoor dat campagnes binnen de categorie huisvesting niet meer gebruik kunnen maken van de uitgebreide targeting mogelijkheden binnen de geavanceerde advertentiemodule van Facebook. Bijna alle advertenties binnen de vastgoedmarkt vallen onder de categorie huisvesting.
Het begrip huisvesting wordt door Facebook als volgt omschreven:
Huisvesting: advertenties die een huisvestingsmogelijkheid of gerelateerde service promoten of er rechtstreeks naar linken, met inbegrip van, maar niet beperkt tot advertenties voor de verkoop of huur van huizen of appartementen, verzekeringen voor huiseigenaren, hypotheekverzekeringen, hypotheken, woningherstel en overwaarde- of taxatieservices.
Waarom heeft Facebook deze beperking opgelegd?
Allereerst is het goed om te weten dat huisvesting niet de enige categorie is waarvoor Facebook beperkingen heeft opgelegd. Advertenties binnen de categorie leningen, werkgelegenheid, maatschappelijke kwesties, verkiezingen en politiek kunnen ook geen gebruik meer maken van de uitgebreide mogelijkheden.
De reden dat Facebook het advertentiebeleid heeft aangepast heeft te maken met het voorkomen van discriminatie. Facebook omschrijft dit als volgt:
Het advertentiebeleid van Facebook verbiedt adverteerders onze advertentieproducten te gebruiken om personen of groepen mensen te discrimineren. Advertenties zijn discriminerend als ze personen of groepen mensen uitsluiten van mogelijkheden op basis van bepaalde persoonlijke kenmerken.
De nieuwe manier van adverteren
Is het nu niet meer mogelijk om op Facebook en Instagram te adverteren? Gelukkig wel! Er zijn voldoende alternatieven om woningzoekers te blijven bereiken op de social media kanalen. De woningzoekers kunnen nog op diverse manieren bereikt worden. Er zijn nog een aantal categorieën waarin we de doelgroepen kunnen indelen, namelijk:
- Locatie targeting; met minimaal 15 kilometer radius
- Interesse categorieën; mensen met bepaalde interesses zoals het kopen van een woning of het afsluiten van een hypotheek
- Aangepaste doelgroepen; websitebezoekers of mensen die de Facebook of Instagram pagina volgen
- Speciale advertentiegroepen; mensen die hetzelfde online gedrag hebben als bijvoorbeeld de websitebezoekers van het nieuwbouwproject
De toekomst van online adverteren in de woningmarkt
Na de update van Facebook kunnen advertenties in de categorie huisvesting nog steeds vertoond worden aan de bovenstaande vier doelgroepen. De komende periode zal hier geen verandering in komen. De komende jaren verwachten we daarom de kanalen van Facebook en Instagram nog volop in te kunnen zetten.
De update zorgt er ook voor dat we naar nieuwe mogelijkheden kijken op andere advertentiekanalen. Zo zijn de kanalen van Google en LinkedIn ook erg geschikt om woningzoekers te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van tekstadvertenties in de zoekmachine van Google na een relevante zoekopdracht. Ook is het adverteren met banners erg geschikt om woningzoekers te bereiken via pretargeting (branding) en retargeting (leadgeneratie). Via LinkedIn bereiken we de juiste B2B doelgroepen voor bijvoorbeeld woningen in het hogere segment of voor de verkoop/verhuur van kantoren.
Meer weten over de opties van online adverteren in de vastgoedmarkt? Neem contact met ons op en we vertellen er graag over!