yoreM Digital in Real Estate

Online adverteren in de zomer?

yoreM Blogt

#Consumentengedrag#Google Trends#online adverteren#social media#zoekmachine
Home Blog Online adverteren in de zomer?

Online adverteren in de zomer?

Bij sommige bedrijven in de vastgoedsector lijkt alles in de zomer stil te liggen, de meeste bouwbedrijven zijn gedurende de zomerperiode zelfs gesloten. Ligt de zoektocht naar een nieuwbouwwoning hierdoor ook stil of is de woonconsument juist volop op zoek en is het daarmee dé mogelijkheid om jouw nieuwbouwproject extra onder de aandacht te brengen bij de doelgroep?

Social media

9 op de 10 Nederlanders hebben een social media account en daarmee is adverteren via social media heel gebruikelijk voor nieuwbouwprojecten. Tijdens de zomer is iedereen bijzonder actief op social media. Nieuwsoverzichten veranderen in reisoverzichten en de ene na de andere #fit of #festival post komt voorbij. Of je nu gaat backpacken in Thailand of de zomer doorbrengt in eigen land, iedereen is tijdens de zomer online. Uit een studie van Facebook blijkt dat mensen in de zomerperiode (mei – september) met hun mobiele telefoon 26% meer berichten posten en het posten van videocontent zelfs stijgt met 43%! Niet alleen onder jongeren, maar juist de ouderen op Facebook laten meer van zich horen.

Adverteren via social media wordt voornamelijk ingezet om in contact te komen met de juiste doelgroep. De reden hiervan is dat doelgroepen heel specifiek benadert kunnen worden op basis van persoons- en leefstijlkenmerken. Aangezien mensen actiever zijn gedurende de zomerperiode, biedt dit ook meer mogelijkheden om met ze in contact te komen.

yorem-verovert-online-summer

Google Trends

Naast adverteren op social media, wordt de zoekmachine van Google ook bijzonder veel ingezet om nieuwbouwprojecten onder de aandacht te brengen. De reden hiervoor is dat Nederlanders massaal gebruik maken van deze zoekmachine en Google daardoor een groot bereik heeft ( 92% marktaandeel in 2015). Via Google Trends kun je het aantal zoekopdracht in de zoekmachine van Google onderzoeken. Je kunt dus ook inventariseren of er meer of minder wordt gezocht naar het kopen of huren van nieuwbouw in de zomerperiode.

Zoekvolume-nieuwbouw1

Bovenstaande grafiek geeft het maandelijkse zoekvolume van de zoekopdracht “nieuwbouw” in de afgelopen vijf jaar weer. In de zomerperiode is geen opvallende stijging of daling te herkennen, waardoor de zomermaanden niet meer of minder interessant zijn om te adverteren. In de maand december is wel ieder jaar een daling te zien (zie rode cirkels), waardoor deze periode wellicht minder interessant is om op te adverteren via dit kanaal.

De zoekopdracht “nieuwbouw” is vrij breed en blijft zonder het toevoegen van een locatie (bijv. Utrecht wat dus “Nieuwbouw Utrecht” wordt) vrij vaag. Echter, het volume in de zoekopdracht “Nieuwbouw Utrecht” kan behoorlijk beïnvloed worden door allerlei lokale ontwikkelingen en/of nieuwe projecten waardoor het volume tijdelijk stijgt of juist daalt en dus een vertekenend beeld kan geven.

Om een beter beeld te krijgen van specifieke zoekopdrachten en het volume in zomerperiode, zijn de zoekopdrachten “huis kopen” en “huis huren voor de afgelopen vijf jaar geanalyseerd. Hierin is te zien dat het zoekvolume in de zomerperiode juist toeneemt, wat duidt op meer advertentiemogelijkheden voor jouw nieuwbouwproject op dit kanaal.

Huis-kopen-2011-20161

Huis kopen

Huis-huren-2011-20161

Huis huren

Conclusie

De zomerperiode biedt voldoende mogelijkheden om jouw nieuwbouwproject onder de aandacht te brengen. Doordat mensen meer vrije tijd hebben, zijn ze meer online. Zo pieken de zoekopdrachten van de woonconsumenten die direct op zoek zijn naar het kopen of huren van een woningen. Ook is de woonconsument actiever op social media wat mogelijkheden biedt om met ze in contact te komen of ze opnieuw te benaderen en te informeren over de ontwikkelingen. Geen tijd dus om achterover te leunen, nu is hét moment om in contact te komen met jouw klanten!