yoreM Digital in Real Estate

Juli 2023 is het zover: Google Analytics 4

yoreM Blogt

Home Blog Juli 2023 is het zover: Google Analytics 4

Juli 2023 is het zover: Google Analytics 4

1 juli 2023 is het zover: Google Universal Analytics (UA) zal volledig overgaan in Google Analytics 4 (GA4). Het is belangrijk om deze stap goed voor te bereiden, zodat de overstap naar GA4 op 1 juli goed verloopt. Hoewel de huidige data bewaard blijft, zal UA geen nieuwe data meer meten.

Wat is het verschil tussen GA4 en UA?

Google Analytics wordt gebruikt voor het doormeten en analyseren van websitegegevens en het verkrijgen van inzicht in het gedrag van gebruikers. Er zijn echter verschillen tussen UA en GA4, die elk hun eigen focus en functionaliteiten hebben.

Manier van gegevens doormeten

UA is gericht op het bijhouden van sessies en paginaweergaven. Waardevolle informatie over het aantal bezoeken, de duur van de sessies en de interacties op de website. Dit is handig voor het meten van de algehele populariteit en het verkeer van de website. Met de behoefte naar meer gedetailleerde gebruikersacties, is GA4 geïntroduceerd.

GA4 focust op het volgen van websitegebeurtenissen. Gebeurtenissen specifiek voor nieuwbouw zijn bijvoorbeeld: het invullen van een interesseformulier of het downloaden van plattegronden en andere verkoop documenten. Dit geeft inzicht in het gebruikersgedrag van de websitebezoeker; wat is de betrokkenheid van de websitebezoeker bij mijn nieuwbouwproject en wat is de kwaliteit van mijn websitebezoek. Dit helpt ons bij het doorontwikkelen van websites en de effectiviteit van campagnes en de interesse van potentiële kopers te meten.

GA4 en privacy

GA4 richt zich op de privacy van de websitebezoekers. De nieuwe Analytics is met de laatste AVG & GDRP richtlijnen ontwikkeld. Zo worden demografische gegevens en IP adressen niet meer doorgemeten en wordt data minder lang bewaard. Met GA4 wordt de privacy van een websitebezoeker beter gewaarborgd doordat de bezoeker niet meer te identificeren is.

Koppeling met Google ADS

De koppeling met Google Ads is essentieel voor effectieve online campagnes voor nieuwbouwprojecten. GA4 en Google Ads werken nauw samen, waardoor het mogelijk is om specifieke doelgroepen te maken op basis van gedrag op de website in GA4. Deze doelgroepen kun je importeren in Google Ads en gebruiken voor het vertonen van advertenties. Op deze manier kun je eenvoudige alleen de websitebezoekers met een hoge betrokkenheid retargeten.

Beter inzicht in de klantreis

Een belangrijke nieuwe functie van GA4 is het volgen van gebruikers over meerdere apparaten. Wanneer iemand via zijn telefoon de website van jouw nieuwbouwproject bezoekt en later op de computer, dan weet GA4 dat het om dezelfde persoon gaat. Op deze manier krijgen we een beter beeld van de hele klantreis, ongeacht het gebruikte apparaat.

Machine learning

Door het gebruik van machine learning, een vorm van kunstmatige intelligentie (AI), kan GA4 voorspellen wat gebruikers in de toekomst gaan doen. Hoewel dit op het moment van schrijven nog in de kinderschoenen staat kan dit heel waardevol zijn voor het nemen van beslissingen en het optimaliseren van de websiteprestaties.

Geavanceerde rapportages

Dankzij de betere rapportagemogelijkheden geeft GA4 een beter inzicht in de websiteprestaties. Je kan in GA4 de standaard rapportages maken of deze naar eigen hand instellen. Op deze manier krijg je een beter inzicht in hoe mensen met de website omgaan, van het begin tot het einde van de sales funnel.

Wat betekent dit voor jou?

Met GA4 moeten we anders omgaan met de data-verzameling en het analyseren van deze data. Het belangrijkste is om je trackingcodes bij te werken en de nieuwe accounts goed te configureren, zodat alle gegevens correct worden gemeten en er geen waardevolle informatie verloren gaat. Hoewel UA en GA4 anders zijn, is het verstandig om beide systemen te gebruiken tijdens de overgangsperiode. Met GA4 wil Google verbeterde mogelijkheden bieden om gebruikersgedrag te begrijpen en je marketingstrategieën te verbeteren.

Zorg er daarom voor dat je op de hoogte bent van de veranderingen die op 1 juli ingaan. Mocht je er niet uitkomen met het instellen van de accounts, neem dan gerust contact met ons op!

Digital in Real Estate

yoreM is specialist in het ontwikkelen van websites, het uitvoeren van online campagnes en contentmarketing. Ook hebben we een yoreCRM ontwikkelt voor het beheren van klanten en woninginformatie op één centrale plek.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Of wil je social media inzetten voor de promotie van een nieuwbouwproject? Neem dan contact met ons op!

Vragen of meer informatie?

Neem contact op met
Iris van Lieshout.

iris@yorem.nl 088 010 57 50

Meer informatie

Meer weten over de mogelijkheden van online adverteren voor jouw nieuwbouwproject of corporate promotie? Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

yoreCRM demo aanvragen

Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Vragen of meer informatie?

Neem contact op met Arno Boerefijn.

arno@yorem.nl
06 12 44 94 19

Vragen of meer informatie?

Neem contact op met Juriaan Hoefnagel.

juriaan@yorem.nl
06 51 60 48 80

Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Meer informatie Energiecalculator

Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.