Google maakte afgelopen weekend bekend dat het niet meer mogelijk is om te adverteren in de rechterkolom van de zoekmachine. Iets om jouw gehele marketingstrategie om te gooien of een storm in een glas water? Blijft yoreM nog wel online veroveren of hangen wij onze mobieltjes, tablets en desktops aan de wilgen? yoreM praat je even bij wat dit inhoudt voor jou als vastgoedmarketeer.
Wat is er veranderd aan adverteren in de zoekmachine van Google?
Tot voorkort was het mogelijk om zowel boven de organische zoekresultaten te adverteren als in de rechterkolom naast de organische zoekresultaten. Boven de organische zoekresultaten was ruimte voor maximaal drie betaalde advertenties en in de rechterkolom was ruimte voor zeven betaalde advertenties.
Vanaf heden is het alleen nog mogelijk om boven en onder de organische zoekresultaten van Google te adverteren. In plaats van ruimte te bieden aan 11 betaalde advertenties zijn dat er vanaf nu nog maximaal zeven; vier betaalde advertenties boven de organische zoekresultaten en 3 advertenties eronder. Echter, dit doet Google alleen bij zeer commerciële zoekopdrachten. De reden hiervan is dat Google verwacht daarmee meer relevante resultaten te laten zien aan mensen die op zoek zijn én verwacht een betere prestatie te kunnen leveren aan adverteerders op deze zeer commerciële zoekopdrachten.
Echter, om het gemak en de relevantie van de klant te dienen heeft Google hier twee uitzonderingen op gemaakt. De Google Shopping campagnes en de Knowledge Graph van Google blijven getoond worden in de rechter kolom.
Wat zijn de gevolgen voor het rendement op mijn marketingactiviteiten?
Minder impressies betekent hogere prijs
Doordat er vanaf heden nog maar 7 posities zijn om betaalde advertenties te tonen in plaats van 11 posities, zorgt dit dat het aanbod aan advertentie ruimte kleiner wordt. Aangezien Google AdWords een veilingsysteem is waarbij vraag en aanbod de prijs bepalen, zal je zien dat door het dalende aanbod de prijs zal stijgen. Je zal dus meer gaan betalen per klik.
Search Engine Optimization (SEO) ten dode opgeschreven?
Doordat er meer ruimte boven de organische zoekresultaten komt voor de betaalde advertenties zal er minder worden geklikt op de organische advertenties. De reden hiervan is simpel: zowel voor de organische als de betaalde ranking posities geldt: hoe hoger de ranking, hoe meer erop wordt geklikt. Daarnaast verdwijnen er ook meer organische zoekresultaten “onder de vouw” waardoor deze in eerste instantie niet in beeld zullen zijn en de informatiezoeker ervoor naar beneden moet scrollen.
Hiermee is SEO niet ten dode opgeschreven. Wel zal deze update een negatief effect hebben op de resultaten uit SEO. Voornamelijk op zoekwoorden met een hoge concurrentie aangezien organische resultaten minder in beeld zullen zijn.
Tips voor de online vastgoed marketeer
Met minder ruimte om te adverteren speelt de kwaliteit en relevantie van jouw campagne een nog grotere rol. Focus op de kwaliteitsscore en investeer in onderzoek, landingspagina’s en de expertise van degene die aan de knoppen zitten van jouw campagnes!