Instagram kent afgelopen jaar een enorme groei. Met zo’n 2 miljoen gebruikers in Nederland is het platform één van de populairste apps te noemen. Wereldwijd worden er dagelijks zo’n 80 miljoen foto’s en ongeveer 3 miljard likes uitgedeeld.
Relevantie
Vandaag staat de wereld van de Instagram gebruiker op zijn kop. Het populaire netwerk kondigde namelijk aan een andere weg in te slaan. Van de chronologische weergave van de gedeelde foto’s en video’s gaat Instagram naar een weergave gebaseerd op relevantie.
Volgens het bedrijf blijven alle posts zichtbaar maar worden ze alleen weergegeven in een andere volgorde. De volgorde wordt vanaf nu gebaseerd op een speciaal algoritme. Deze houdt rekening met de relatie en relevantie die de gebruiker heeft met de auteur, de waarschijnlijkheid dat de gebruiker geïnteresseerd is in de inhoud en het moment waarop de post is geplaatst. Wat dit voor gevolgen zal hebben voor de manier waarop marketing ingezet kan worden op Instagram zal met de tijd moeten blijken.
Kort geleden ook gelanceerd door Instagram
Adverteren
Sinds september 2015 kwam het advertentieplatform van Instagram ook naar Nederland.
Het adverteren via het platform heeft veel weg van het adverteren via Facebook. Op Instagram adverteren is voornamelijk interessant voor het genereren van volgers, branding advertenties, loyaliteitsacties en het vergoten van naamsbekendheid. Daarnaast is het ook geschikt om in te spelen op gebeurtenissen en het promoten van nieuwe en bestaande producten.
Video views
Ook in februari dit jaar werd aangekondigd dat het net zoals bij Facebook mogelijk werd om te zien hoe vaak jouw video is bekeken. Sinds de update van afgelopen week is deze nieuwe feature bij iedereen zichtbaar. Bij video’s zie je voortaan alleen het aantal weergaven, pas als je klikt op het aantal weergaven kun je het aantal likes zien van de desbetreffende video.
Meerdere accounts
Het hield maar niet op afgelopen februari. Het werd die maand namelijk net zoals bij Facebook ook mogelijk om meerdere accounts te beheren via één app op jouw telefoon. Hierdoor hoef je niet meer in en uit te loggen tussen verschillende accounts, maar kun je gemakkelijk boven aan de app wisselen van account. Dit is uitermate handig wanneer je meerdere accounts beheert.
terug naar overige berichten