Het vaststellen van verkoopprijzen voor nieuwbouwwoningen is bepalend voor een succesvolle verkoop. Zijn de verkoopprijzen te laag, dan is er veel interesse. Zijn de verkoopprijzen te hoog, dan is er geen interesse en worden de woningen niet verkocht. Een goede prijsstelling is daarom essentieel, met behulp van dynamic pricing stelt yoreCRM de optimale prijsstelling vast.
Traditioneel verkoopproces
Traditioneel wordt de verkoop aangekondigd op de website, vervolgens kunnen woningzoekers zich online inschrijven op de bouwnummers van hun voorkeur. Voor een projectontwikkelaar is dit een lastig moment; de prijs vaststellen van een groot aantal nieuwbouwwoningen op basis van het advies van de makelaar, marktonderzoek en eigen expertise. De verkoopprijzen op deze manier vaststellen resulteert steevast in een aantal woningen waar enorm veel interesse in is en een aantal woningen waar weinig tot geen interesse in is, deze woningen kunnen vervolgens niet worden toegewezen.
Een suboptimaal proces voor zowel de verkoopopbrengst, inspanningen vanuit de verkoopmanager en makelaar als voor de marketing- en verkoopactiviteiten die weer ingezet moeten worden om het resterende woningaanbod onder de aandacht te brengen.
Verkoopproces Dynamic Pricing
Door gebruik te maken van yoreCRM hebben projectontwikkelaars de mogelijkheid om Dynamic Pricing toe te passen tijdens het verkoopproces. Dynamic Pricing heeft als doel om de verkoopopbrengsten te maximaliseren, de spreiding van de online inschrijvingen te optimaliseren en de marketingactiviteiten zo effectief mogelijk in te zetten.
Wat is Dynamic Pricing?
Met Dynamic Pricing worden de vrij op naam-prijzen van bouwnummers geoptimaliseerd op basis van de voorkeuren van woningzoekers. Om deze data te verzamelen wordt het woningaanbod online getoond met vanaf prijzen. Vervolgens wordt aan de woningzoekers gevraagd om hun voorkeuren op bouwnummerniveau aan te geven via hun persoonlijk account.
Hierdoor beschikt de projectontwikkelaar over realtime voorkeuren op bouwnummerniveau van woningzoekers. De projectontwikkelaar ziet direct in welke woningen veel interesse is en welke woningen achterblijven in interesse. Deze data biedt de projectontwikkelaar de mogelijkheid om de woningen, waarvoor veel interesse is, te optimaliseren in prijs. Hierdoor kan een hogere verkoopprijs worden gerealiseerd.
Ook zijn er altijd woningen waarvoor minder interesse is. Doordat de projectontwikkelaar deze informatie heeft voordat de verkoop start, heeft de projectontwikkelaar de mogelijkheid om extra online advertentie campagnes te starten op specifieke bouwnummers of woningtypen. Hierdoor kunnen er meer geïnteresseerden worden geworven voor deze specifieke bouwnummers, waardoor je een betere spreiding tijdens de online inschrijving wordt gerealiseerd.
Door Dynamic Pricing toe te passen in het verkoopproces kan de verkoopopbrengst worden gemaximaliseerd. Ook kan de spreiding en het aantal online inschrijvingen worden geoptimaliseerd door de juiste prijsstelling en promotie op de bouwnummers. Tot slot kun je het maximale uit de online marketing halen doordat je precies weet waar de interesse ligt van de woningzoekers. Het grote voordeel is dat je over deze data beschikt vóór de verkoop van het nieuwbouwproject start.
Dynamic pricing op woningtypen
In yoreCRM is het ook mogelijk op dynamic pricing in te zetten op woningtypenniveau. Op dezelfde manier worden realtime voorkeuren van woningzoekers inzichtelijk, alleen dan op woningtypenniveau in plaats van op bouwnummerniveau. Dit is interessant voor projectontwikkelaars in het begin van het ontwikkeltraject die de woningvoorkeuren van de doelgroep inzichtelijk willen hebben of een markttoets willen doen als onderdeel van een presale.
Dynamic pricing op woningtypen geeft zeer waardevolle informatie die gebruikt kan worden voor meer inzicht in de voorkeuren van de doelgroep, een optimale prijsstelling, een betere spreiding van de online inschrijvingen en als input kan dienen voor de promotie campagnes.
Digital in Real Estate
yoreM is specialist in het ontwikkelen van websites, het uitvoeren van online campagnes en contentmarketing. Ook hebben we yoreCRM ontwikkelt voor het beheren van klanten en woninginformatie op één centrale plek. Dynamic pricing is onderdeel van yoreCRM. Ben je benieuwd naar yoreCRM of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.