yoreM Digital in Real Estate

Social media in Nederland 2023

yoreM Blogt

Home Blog Social media in Nederland 2023

Social media in Nederland 2023

We beginnen februari traditiegetrouw met het social media trendonderzoek van Newcom. Hierin wordt jaarlijks onderzocht welke social media platformen het meeste worden gebruikt, door welke leeftijden en met welke intensiteit. Belangrijke data om ook dit jaar weer de social media campagnes voor nieuwbouwprojecten effectief in te richten.

Hoogtepunten:

Social media gebruik groeit

Social media is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van de Nederlander. Het aantal Nederlanders dat social media gebruikt is in 2023 dan ook gegroeid naar 14,1 miljoen! Ook de intensiteit waarmee Nederlanders social media gebruiken is gegroeid naar bijna 2 uur (114 minuten) per dag! Tot slot maken we ook steeds meer gebruik van verschillende social media, in 2023 gebruiken we gemiddeld 4,4 platforms.

Facebook verliest bijna een half miljoen gebruikers

Sinds 2018 is het aantal Facebook gebruikers aan het dalen. Het afgelopen jaar is het aantal gebruikers met 475.000 gedaald naar 9,9 miljoen. De daling van het aantal gebruikers wordt vooral veroorzaakt door de groep 15 t/m 19 jaar en 20 t/m 29 jaar, deze dalen met respectievelijk 27% en 22%. Onder 55 plussers neemt het Facebook gebruik nog steeds toe. Bij de daling valt het op dat vooral hoogopgeleide mensen het platform links laten liggen.

Instagram is de sterkste stijger

Het aantal Instagram gebruikers groeit het hardst met bijna 1,2 miljoen gebruikers tot een totaal van 7,8 miljoen gebruikers; een stijging van 18%! Opvallend hierbij is dat het dagelijkse gebruik onder 25 jarige afneemt. Echter, bij alle overige leeftijdscategorieën (dus 25-plussers) neemt het dagelijkse gebruik toe.

Twitter verliest 464.000 gebruikers

De overname van het platform door Elon Musk heeft het aantal Nederlandse gebruikers geen goed gedaan. Ook Twitter verliest bijna een half miljoen gebruikers en heeft momenteel 3,1 miljoen gebruikers in Nederland. Opvallend hierbij is dat voornamelijk hoogopgeleide vrouwen van 20 t/m 39 jaar het platform niet meer gebruiken.

Youtube, TikTok en Snapchat

Het aantal YouTube gebruikers is gestegen met 7%, waardoor het platform inmiddels 9,9 miljoen gebruikers heeft en groter is dan Facebook! TikTok is relatief de grootste stijger met 34%, tot 4,0 miljoen gebruikers. Het dagelijkse gebruik van TikTok en Snapchat groeit enorm. Door tieners en twintigers worden TikTok en Snapchat dagelijks meer gebruikt dan Facebook en YouTube.

TikTok is relatief de grootste stijger met 34%

Social media en vastgoed

Facebook en Instagram blijven de twee belangrijkste platformen voor de promotie van nieuwbouwprojecten! Het aantal Facebook gebruikers is weliswaar gedaald, echter deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door mensen tot 29 jaar. Waarbij de doelgroep van nieuwbouwprojecten die bestaan uit koopwoningen voornamelijk 30-plussers zijn.

Het aantal Instagram gebruikers is met bijna 1,2 miljoen mensen toegenomen. Hierdoor nemen de promotiemogelijkheden voor nieuwbouwprojecten toe. Sinds enkele jaren heeft Instagram voldoende dagelijkse gebruikers om effectief te kunnen adverteren voor nieuwbouwprojecten. Dit aantal gebruikers is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Ook stijgt het dagelijks gebruik van Instagram van mensen die ouder zijn dan 25 jaar; de doelgroep van vrijwel ieder nieuwbouwproject.

Ondanks de sterke groei van TikTok en Snapchat zijn dit nog steeds platformen die niet voldoen voor effectieve online campagnes voor nieuwbouwprojecten. Enerzijds is de doelgroep van deze platformen vrij jong, waardoor ze vaak nog geen nieuwbouwwoning kunnen kopen. Anderzijds zorgt het aantal gebruikers, van respectievelijk 4,0 en 3,9 miljoen, al snel voor een hoge frequentie van het vertonen van advertenties. Een uitzondering hierin zijn inwoners van een grote stad met veel gebruikers, zoals Amsterdam.

Social media benutten voor jouw nieuwbouwproject?

In 2023 biedt social media dus weer volop mogelijkheden om nieuwbouwprojecten te promoten. Met de huidige marktomstandigheden is het lastig om nieuwbouwprojecten snel te verkopen. Ervaar jij dit ook bij jouw project? Neem dan contact met ons op om social media op een effectieve manier in te zetten.

Digital in Real Estate

yoreM is specialist in het ontwikkelen van websites, het uitvoeren van online campagnes en contentmarketing. Ook hebben we yoreCRM ontwikkelt voor het beheren van klanten en woninginformatie op één centrale plek.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Of wil je social media inzetten voor de promotie van een nieuwbouwproject? Neem dan contact met ons op!

Meer informatie over online adverteren

Meer weten over de mogelijkheden van online adverteren voor jouw nieuwbouwproject of corporate promotie? Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Meer informatie over websites

Meer weten over de mogelijkheden voor een professionele website voor jouw nieuwbouwproject? Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

yoreCRM demo aanvragen

Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Vragen of meer informatie?

Neem contact op met Arno Boerefijn.

Projectmanager Online Marketing

arno@yorem.nl
06 12 44 94 19

Vragen of meer informatie?

Neem contact op met Juriaan Hoefnagel.

Business Manager

juriaan@yorem.nl
06 51 60 48 80

Vragen of meer informatie?

Neem contact op met Gino Wong

Projectmanager Websites en Design

gino@yorem.nl
06 10 13 18 10

Meer informatie Energiecalculator

Laat hieronder je gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.