Sinds 25 mei jongstleden is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Deze wetgeving zorgt voor meer plichten bij organisatie en meer rechten bij consumenten gericht op bescherming van persoonsgegevens.
De AVG heeft ook invloed op je online marketing. Het plaatsen van tracking en third party cookies zonder expliciete toestemming is bijvoorbeeld verboden. Echter, deze cookies zijn wel van groot belang voor je online marketinginspanningen, het rendement op deze inspanningen en daarmee ook het succes van bijvoorbeeld de verkoop of verhuur van een nieuwbouwproject. Je ziet namelijk dat een remarketingbestand drastisch verkleind wordt en dat je minder persoonsgegevens kunt verzamelen om je klant beter te leren kennen of om profielen op te stellen.
Design van een cookiemelding
Om dit negatieve effect te minimaliseren heeft yoreM in de afgelopen weken verschillende AB testen uitgevoerd om te onderzoeken welke cookiemelding het beste werkt. Dus wanneer zijn websitebezoekers het meeste geneigd om de cookies te accepteren?
Zo hebben wij bijvoorbeeld getest hoe het kleurgebruik in de cookiemelding het gedrag van mensen kan beïnvloeden om eerder de marketingcookies te accepteren.
In totaal hebben we vier variaties vertoond aan ruim 8.000 websitebezoekers verdeelt over diverse websites. Wat blijkt; het accentueren van de button om de cookies te accepteren werkt conversie verhogend. Dit zorgt voor 6% meer conversie. Ook zorgt dit voor een vermindering van de websitebezoekers die alleen minimale cookies geplaatst willen zien!
Tekstgebruik in een cookiemelding
Vervolgens hebben wij ook onderzocht of het aanpassen van de tekst in de cookiemelding invloed heeft op het klikgedrag van de websitebezoekers. Deze variaties hebben wij eveneens vertoond op verschillende websites aan ruim 20.000 websitebezoekers.
“Een goede cookiemelding zorgt voor in stijging in de conversie van 32%!”
Het onderzoek laat zien dat de tekst in de cookiemelding behoorlijk van invloed kan zijn op het toestemming geven voor het plaatsen van cookies. Hierbij hebben wij tekstvarianten getest met verschillende voordelen voor de websitebezoeker zoals een goede dienstverlening, de beste ervaring en persoonlijker en gebruiksvriendelijker. Dit hebben we gecombineerd met twee tekstbuttons minimale/noodzakelijke cookies en ja, dat wil ik/accepteer.
Wat hierbij opvalt is dat websitebezoekers eerder klikken op een button met “accepteer cookies” dan “Ja, dat wil ik”. Daarnaast laat de tekstvariant die inspeelt op de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker maken de hoogste conversie zien, tot 32% meer conversie!
Het aanpassen van een cookiemelding heeft dus een enorm effect op het gedrag van je websitebezoekers, het accepteren van marketing cookies en daarmee het succes van jou marketinginspanningen!
Ben je benieuwd welke cookiemelding het beste werkt voor jouw website of wil je meer weten over A/B testen? Neem dan contact met ons op.