theme logo

De beste cookiemelding in de vastgoedsector

18 juli 2018 | Door Gino Wong

Sinds 25 mei jongstleden is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Deze wetgeving zorgt voor meer plichten bij organisatie en meer rechten bij consumenten gericht op bescherming van persoonsgegevens.

De AVG heeft ook invloed op je online marketing. Het plaatsen van tracking en third party cookies zonder expliciete toestemming is bijvoorbeeld verboden. Echter, deze cookies zijn wel van groot belang voor je online marketinginspanningen, het rendement op deze inspanningen en daarmee ook het succes van bijvoorbeeld de verkoop of verhuur van een nieuwbouwproject. Je ziet namelijk dat een remarketingbestand drastisch verkleind wordt en dat je minder persoonsgegevens kunt verzamelen om je klant beter te leren kennen of om profielen op te stellen.

Design van een cookiemelding

Om dit negatieve effect te minimaliseren heeft yoreM in de afgelopen weken verschillende AB testen uitgevoerd om te onderzoeken welke cookiemelding het beste werkt. Dus wanneer zijn websitebezoekers het meeste geneigd om de cookies te accepteren?

Zo hebben wij bijvoorbeeld getest hoe het kleurgebruik in de cookiemelding het gedrag van mensen kan beïnvloeden om eerder de marketingcookies te accepteren.

In totaal hebben we vier variaties vertoond aan ruim 8.000 websitebezoekers verdeelt over diverse websites. Wat blijkt; het accentueren van de button om de cookies te accepteren werkt conversie verhogend. Dit zorgt voor 6% meer conversie. Ook zorgt dit voor een vermindering van de websitebezoekers die alleen minimale cookies geplaatst willen zien!

Tekstgebruik in een cookiemelding

Vervolgens hebben wij ook onderzocht of het aanpassen van de tekst in de cookiemelding invloed heeft op het klikgedrag van de websitebezoekers. Deze variaties hebben wij eveneens vertoond op verschillende websites aan ruim 20.000 websitebezoekers.

“Een goede cookiemelding zorgt voor in stijging in de conversie van 32%!”

Het onderzoek laat zien dat de tekst in de cookiemelding behoorlijk van invloed kan zijn op het toestemming geven voor het plaatsen van cookies. Hierbij hebben wij tekstvarianten getest met verschillende voordelen voor de websitebezoeker zoals een goede dienstverlening, de beste ervaring en persoonlijker en gebruiksvriendelijker. Dit hebben we gecombineerd met twee tekstbuttons minimale/noodzakelijke cookies en ja, dat wil ik/accepteer.

Wat hierbij opvalt is dat websitebezoekers eerder klikken op een button met “accepteer cookies” dan “Ja, dat wil ik”. Daarnaast laat de tekstvariant die inspeelt op de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker maken de hoogste conversie zien, tot 32% meer conversie!

Het aanpassen van een cookiemelding heeft dus een enorm effect op het gedrag van je websitebezoekers, het accepteren van marketing cookies en daarmee het succes van jou marketinginspanningen!

Ben je benieuwd welke cookiemelding het beste werkt voor jouw website of wil je meer weten over A/B testen? Neem dan contact met ons op.

Mensen bekeken ook

  • Impressie van yoreM bezoekt de Webwinkel Vakdagen 2018
    26 januari 2018 / Blog

    yoreM bezoekt de Webwinkel Vakdagen 2018

    Ook dit jaar was yoreM weer aanwezig op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Net als de vorige editie in 2017  beloofde het programma dit jaar...

    Lees artikel
  • Impressie van Jouw nieuwe website snel live; volgens de Growth Driven Design aanpak!
    23 november 2018 / Blog

    Jouw nieuwe website snel live; volgens de Growth Driven Design aanpak!

    Een nieuwe website laten ontwikkelen neemt vaak veel tijd in beslag. Het traject wekt frustratie op is te duur duurt te lang en het...

    Lees artikel
  • Impressie van Datagedreven marketing voor nieuwbouwprojecten
    31 oktober 2018 / Blog

    Datagedreven marketing voor nieuwbouwprojecten

    Online adverteren is een slimme en effectieve manier om een nieuwbouwproject te promoten onder potentiële kopers. Via de online advertenties laat...

    Lees artikel
  • Impressie van Klantbeleving; mobile first
    24 april 2018 / Blog

    Klantbeleving; mobile first

    Het consumentengedrag is in de afgelopen jaren enorm veranderd. De woonconsument heeft gemiddeld meer dan vier apparaten tot zijn of haar...

    Lees artikel
  • Impressie van Online vastgoedmarketing in 2018
    22 december 2017 / Blog

    Online vastgoedmarketing in 2018

    In het afgelopen jaar hebben wij heel veel vastgoedbedrijven blij mogen maken met onze dienstverlening. Dit heeft ons de mogelijkheid gegeven om...

    Lees artikel
  • Impressie van Succesvolle online marketing strategie bij nieuwbouwproject Koningskwartier
    29 juni 2017 / Cases

    Succesvolle online marketing strategie bij nieuwbouwproject Koningskwartier

    yoreM kreeg de vraag van SYNCHROON om de volledige online marketing te verzorgen voor de verkoop van 25 woningen voor nieuwbouwproject...

    Lees artikel
  • Impressie van Nieuwbouwwoningen tonen via dynamische kavelkaarten in Mapbox
    28 februari 2017 / Blog

    Nieuwbouwwoningen tonen via dynamische kavelkaarten in Mapbox

    Mapbox is een veel gebruikte en gebruiksvriendelijk online locatiekaarten toepassing vergelijkbaar met Google Maps. yoreM heeft een applicatie...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM Verovert Finest of Ockenburgh
    9 december 2016 / Cases

    yoreM Verovert Finest of Ockenburgh

    Finest of Ockenburgh is gelegen op een bijzondere plek tegen de kust van Kijkduin. De bijzondere ligging achter de begroeide duinen en de...

    Lees artikel
  • Impressie van Mastercourse e-business nieuwbouwwoningen van start!
    15 september 2016 / Blog

    Mastercourse e-business nieuwbouwwoningen van start!

    Ook dit jaar delen NEPROM leden weer hun kennis over het toepassen van online marketing in de vastgoedsector. Vandaag is de eerste dag van de...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM over online marketing in de retail sector
    20 april 2016 / Blog

    yoreM over online marketing in de retail sector

    B-to-B of B-to-C: of iemand nu zakelijk of privé online actief is dat maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Waar het om gaat is dat we massaal...

    Lees artikel
  • Impressie van yoreM ontwikkelt Niki WordPress plugin
    20 april 2016 / Blog

    yoreM ontwikkelt Niki WordPress plugin

    Bij de ontwikkeling van websites kregen wij steeds vaker de vraag om het woningaanbod vanuit Niki op onze websites te tonen. Om aan deze vraag te...

    Lees artikel
  • Impressie van Zuiderpark Tilburg Verovert Online!
    3 februari 2016 / Cases

    Zuiderpark Tilburg Verovert Online!

    Zuiderpark Tilburg is dé nieuwe woonwijk van Tilburg. Zo eentje met dat typisch ouderwetse buurtgevoel maar dan voor mensen van nu. Jonge...

    Lees artikel
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

[YOREGRAVITYFORMS]id:1;message:bedankt voor je aanmelding!;[/YOREGRAVITYFORMS]

Close search