yoreM Digital in Real Estate

Trends online vastgoedmarketing 2019

yoreM Blogt

#2019#Artificial intelligence#google#Instagram#online marketing#trends#Whatsapp
Home Blog Trends online vastgoedmarketing 2019

Trends online vastgoedmarketing 2019

De bedrijfsdoelstellingen voor het komende jaar zijn al weer vastgesteld, maar hoe geef jij hier als vastgoedprofessional richting aan? yoreM brengt jou graag op de hoogte van welke trends in online vastgoedmarketing je in 2019 niet mag missen!

1. Stories

Stories zetten de content wereld op zijn kop! Waar je vroeger nog simpelweg een foto, video of link naar je website kon plaatsen op je social media pagina’s, deel je in 2019 stories om succesvol te zijn. Stories zijn tijdelijke verhaallijnen die fullscreen op mobiele telefoons worden weergegeven. Ze verdwijnen na 24 uur automatisch en worden getoond tussen de stories van je vrienden. Deze trend is afkomstig van SnapChat en wordt inmiddels op Instagram en Facebook succesvol toegepast. Het voordeel hiervan is dat je deze stories op eenzelfde manier kan promoten dan berichten op je tijdlijn om zo het juiste bereik te realiseren.

Instagram Story voor Duin Valencia

2. Voice

Siri, Google Assistent, Alexa, en Google Home veroveren in een rap tempo de manier waarop consumenten op zoek gaan naar informatie. Daardoor zal het aantal gesproken berichten en spraakgestuurd zoeken enorm gaan toenemen. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn vaak langer en bevatten meer context. Daarnaast zijn de resultaten veel beperkter. Via de zoekmachine van Google krijg je minimaal 10 uitgebreide resultaten in beeld, terwijl je met voice search vaak maar 1 of enkele resultaten krijgt. Hierdoor word het belangrijk hoe jij met jouw bedrijf, concept of project gaat inspelen op deze trend. Word je überhaupt wel gevonden wanneer iemand zegt “Hi Siri, zoek een koopappartement in Rotterdam?”

Voice Search - Trends online vastgoedmarketing 2019 - yoreM Verovert Online

3. Chatbots

De grote business-to-consumer bedrijven hebben inmiddels vrijwel allemaal al een eigen chatbot ontwikkeld en zetten deze al succesvol in voor het dagelijkse contact met de klant. Wel leert de ervaring dat een groot deel van de vragen en problemen uiteindelijk tot nog door een mens van vlees en bloed wordt opgelost. Echter, chatbot zijn here to stay. In de vastgoedbranche worden voornamelijk chatservices toegepast om de consument beter van dienst te zijn. Wellicht dat de grotere platvormen, beleggers, corporaties en ontwikkelaars de eerste chatbots ook komend jaar in gebruik nemen. 

4. Micro-moments

Volwassenen besteden in 2018 al meer dan drie-en-een-half-uur per dag aan hun mobiele telefoon. Ook heeft de gemiddelde consument heeft ongeveer 150 micro-moments per dag, zo blijkt uit een studie van Google. Tijdens deze momenten wil de consument iets weten, ergens naartoe, iets doen of iets kopen. De vluchtige consument in 2019 wil op dat moment direct bevredigd worden in haar behoefte en dit is dan ook een kans voor jou als bedrijf om het verschil te maken! Weet jij al welke vragen jouw klant zichzelf stelt gedurende de klantreis en word je hierop ook gevonden.

5. Artificial intelligence

Artificial intelligence zal in 2019 de online marketeers die aan de knoppen draaien bij de verschillende advertentieplatformen enorm gaan helpen. Door middels van het toepassen van kunstmatige intelligentie claimen advertentieplatformen zoals Facebook ads en Google ads namelijk dat ze sneller, efficiënter en doeltreffender de online advertentie campagnes kunnen vormgeven. De rol van de marketeer zal hierdoor veranderen. Echter, de eerste resultaten van AI campagnes laten nu nog voornamelijk negatieve resultaten zien waardoor de menselijke input nog essentieel is! 

6. De klantreis

In de afgelopen jaren zijn vrijwel alle bedrijven in de vastgoedsector druk bezig geweest met het in kaart brengen van de klantreis, wat voornamelijk een offline oefening was. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om dit in 2019 online vorm te gaan geven. Cookies maken het mogelijk om meer inzicht te krijgen in de klantreis van het kopen van een woning. Door een cookie te koppelen aan de klant kan een meer volledig beeld ontstaan van alle online interacties gedurende de klantreis. Ook  de data die vrijkomt bij het faciliteren van een MijnOmgeving biedt uitgebreide mogelijkheden om cross-device-tracking beter toe te passen.

7. Adverteren via WhatsApp

WhatsApp heeft in Nederland 11,5 miljoen gebruikers, waarvan 8,3 miljoen dagelijks gebruik maken van de berichten app. Hiermee is WhatsApp het grootste platform in Nederland. Dit jaar kwamen er berichten naar buiten dat WhatsApp in 2019 zal starten met het vertonen van advertenties. Wat dit zal betekenen voor het gebruik van de applicatie is nog onzeker, maar dat het een grote impact zal hebben op de manier van online adverteren en de verdeling van het online advertentiebudget staat vast!